Hoteleigenaar Tom Espinosa | Sena
Terug

Hoteleigenaar Tom Espinosa

Eigenaren van hotels en restaurants zouden wat vaker muziek op de agenda mogen zetten, vindt Tom Espinosa van Hotel V in Amsterdam. 'Voor muziek heb je een speciale strategie nodig, vinden wij.'

Zijn Hotel V aan de Fizeaustraat in Amsterdam is helemaal ingericht in jaren ’70-sfeer. Kastjes van Deense designers, grote vloerkleden op de grond en zelfs schrootjes aan de wanden. En altijd muziek op de achtergrond. “De muziek moet kloppen met de inrichting”, vindt eigenaar Tom Espinosa. “Dus hoor je hier veel jaren ’70 soul, hiphop, funk en jazz.”

Een horeca-ervaring is zonder muziek niet compleet
Want zoals de binnenkant secuur en met smaak werd ingericht – voornamelijk door zijn vrouw Mirjam – stond muziek vanaf het begin hoog op de agenda. “Eten, drinken en interieur: het is allemaal belangrijk. Maar uiteindelijk moet vooral de vibe heel goed zijn,” vindt Tom. “Hier in The Lobby moet een sfeer hangen waarin iedereen zich thuis voelt. Van buitenlandse hotelgasten tot passanten die wat komen drinken. Naar een restaurant gaan is een ervaring in de meest brede zin van het woord, daar hoort muziek bij.”

Samen met zoon Sjaak en voormalig nachtportier en conservatoriumstudent Jarno van Es heeft hij de speellijsten opgesteld. “In de ochtend kiezen we voor down-tempo, omdat je dan nog wakker moet worden. Tijdens de lunch en het avondeten gaat de muziek richting mid-tempo. En als iedereen weg is en alleen de bar nog open is, mag de up-tempo lijst aan. Dan is het personeel moe en kunnen ze wel een beetje energie gebruiken.”

‘Verrassingen maken het leven leuker. Dat geldt voor eten, drinken, hoe je met je gasten omgaat én voor muziek.’

‘Het mag een beetje schuren’
Qua sfeer hoeft de muziek op de afspeellijsten overigens niet op elkaar te lijken. Het mag een beetje schuren en verrassen, vinden ze bij Hotel V. Dus kan het zomaar gebeuren dat een stuk van Strauss overgaat in het sexy Juicy Fruit van Mtume. “Verrassingen maken het leven leuker”, vindt Tom. “Dat geldt voor eten, drinken, hoe je met je gasten omgaat én voor muziek. Met een totaalplaatje moet je mensen te pakken nemen.”

Winst moet niet altijd een drijfveer zijn, maar het creëren van sfeer wel. Om die reden organiseert Espinosa in zijn hotel aan het Frederiksplein regelmatig concerten met opkomende talenten. Hij vindt het mooi om talent een podium te bieden en geniet van de bijzondere momenten die daaruit ontstaan. “Normaal gesproken nemen we geen bussen aan, maar één keer kwam er toch een bus met bejaarden uit Australië naar het hotel aan het Frederiksplein. Daar was net een hiphopconcert bezig. Stonden die bejaarden opeens tussen 150 hiphoppers. Een groot deel van die gasten ging meteen naar hun kamer. Maar drie mannen bleven zitten en namen er een glas whisky bij. Dat vind ik mooi.”

Een grote rol en positief effect
Op dat soort momenten is Tom Espinosa trots op de grote rol die muziek in zijn bedrijf speelt. Muziek heeft volgens hem bijna altijd een positief effect. “Laatst zat hier zo’n groepje mannen in de lobby. Heel druk met elkaar, echte haantjes. Op een gegeven moment klonk een mooi nummer van Bonobo, van het album Black Sands. We zagen ze op dat moment gewoon rustig worden en even genieten van dat nummer. Dat kan muziek met mensen doen.”