Muziekmarketingondernemer Madeleine van Schendel | Sena
Terug

Muziekmarketingondernemer Madeleine van Schendel

Mister Sam verbindt merken aan muziekartiesten en muziekconcepten. Oprichter Madeleine van Schendel ziet hierin kansen voor de muziekindustrie. 'Jongeren kijken minder naar reguliere TV en luisteren minder radio, terwijl consumeren van online content alleen maar groter wordt. 

Tijdens het Amsterdam Dance Event in 2014 lieten ze een partybus van Uber door Amsterdam rijden met niemand minder dan Martin Garrix aan boord, voor KPN maakten ze een online televisieformat over muziek en New York Pizza koppelden ze aan Mr. Polska. De drie voorbeelden zijn een kleine greep uit alle samenwerkingen die Mister Sam de afgelopen jaren startte. Het bedrijf bestaat nu drie jaar en lijkt een gat in de markt te hebben gevonden. “Ons werk bestaat voor een groot gedeelte uit videocontent,” vertelt oprichter Madeleine van Schendel. “Online wordt ontzettend veel content bekeken, terwijl veel merken zich blijven richten op de reguliere tv- en radiocommercials. Maar als je bijvoorbeeld jongeren wil bereiken, dan moet je content maken die leuk is om naar te kijken. Dat is waarom merken ons benaderen.”

Data checken
Van Schendel en haar team gaan altijd anders te werk, in veel gevallen begint een samenwerking met een doelgroeponderzoek. “Veel merken weten wie ze willen bereiken. Omdat wij zeker niet alles weten, gaan we met Mister Sam als eerste onderzoeken waar de doelgroep naar luistert.” Wil een bepaald merk bijvoorbeeld jongeren tussen de 18 en 24 jaar bereiken? Dan bekijkt Madeleine de gegevens van die groep jongeren op Spotify en Youtube. “Beide platformen hebben veel open data, waar je conclusies uit kan trekken. Op basis van die gegevens maken we een overzicht van de artiesten die veel geluisterd worden.”  

Afhankelijk van het budget en de wensen van het merk, wordt een creatief concept  of een format geschreven. “Wij maken de deal met de artiesten, kopen alles af wat nodig is en produceren alle content. Vervolgens zorgen we ervoor dat het bij de juiste doelgroep onder de aandacht komt.” Volgens Madeleine is muziek namelijk een goed middel om jongeren te bereiken. “Het belang van muziek is groot. Steeds meer merken zien dat in. Het eenzijdig melden dat merk x of y goed is, voldoet niet meer.”

‘Als je jongeren wilt bereiken, dan moet je online aan de slag’

Creatieve concepten
Bij Mister Sam geloven ze in creatieve concepten waar jongeren zelf ook wat aan hebben. Trots is ze bijvoorbeeld op haar samenwerking met KPN, waarvoor ze de website Music State ontwikkelde. “Dat was een platform met artikelen en videocontent gericht op het ontdekken van nieuwe muziek”, vertelt Madeleine. “Het was een goed bezochte website die niet perse over telefoons of internet gaat, maar waar KPN wel haar naam aan gekoppeld heeft en die naam komt terug op relevante plekken. Hiermee bereik je een doelgroep op een andere manier dan via een traditionele commercial.”

Madeleine gelooft dat dit soort creatieve concepten en formats de advertenties van de toekomst zijn. “Het gaat erom dat je als merk content maakt waar je doelgroep aandacht voor heeft. Muziek is daar een goed middel voor. Dat realiseren steeds meer merken zich”.