Terug

Als muziek in de oren van… Velerlei

Muziek bepaalt hoe we ons voelen én hoe we ons gedragen. Ook in een winkel. Voor winkeliers is het dus belangrijk om exact te weten hoe ze muziek moeten inzetten. Want winkelgedrag is te sturen door “de juiste muziek” in te zetten. Maar wat is de juiste muziek? We zijn op bezoek bij Velerlei in Tilburg en spreken mede-eigenaar Nanneke Mulder over de muziek en sfeer in de winkel, en welk effect dat heeft op het winkelend publiek.

Velerlei kun je het best omschrijven als een maatschappelijk verantwoord warenhuis, een concept store, met een diversiteit aan duurzame nieuwe, gerecyclede en kringloopproducten. Daarnaast heeft Velerlei een aantal shop-in-shops, een business centre met werkplekken en een grote vergaderruimte. Maatschappelijk, verantwoord en bewogen ondernemen, dat is waar Velerlei voor staat.

“In onze muziekvrije periode merkten we eigenlijk pas hoe belangrijk het was om muziek in de winkel te hebben” – Nanneke Mulder

Velerlei werkt met afspeellijsten. Er klinkt muziek die bij (het deel van) de dag past en die aansluit bij de ondernemer die op dat moment aanwezig is. De muziek laat zich het beste omschrijven als ‘afwisselend’. De kapster begint vaak al vroeg in de ochtend en draait meer uptempo muziek. Zodra het wat drukker wordt in de winkel, gaat de muziek wat meer naar de achtergrond. Later op de dag opent de couscousbar haar deuren en klinkt er wereldmuziek uit de speakers. Ook het volume gaat dan weer wat omhoog.

De waarde van muziek in retail
Het succes van een winkel zit in veel dingen en de juiste muziek behoort daar zeker toe. Muziek versterkt de boodschap, verbetert de winkelbeleving en, zo blijkt uit onderzoek, zorgt ervoor dat klanten eerder geneigd zijn terug te komen naar een winkel. En misschien nog wel het allerbelangrijkste: muziek kan de omzet stimuleren. Klanten kopen nu eenmaal meer Franse wijn bij de slijter wanneer ze typisch Franse chansons horen. Bovendien blijkt men bereidt om meer te betalen voor hetzelfde product wanneer de juiste muziek op de achtergrond speelt.

Kortom, muziek beïnvloedt het winkelgedrag. Wat is de waarde van muziek in uw onderneming? Op Muziek Werkt staan meer feiten en cijfers en ervaringen van ondernemers over het effect van muziek in retail. Daarnaast kunt u een test doen om te achterhalen welke muziek het best bij uw onderneming past.