Terug

Als muziek in de oren van... The Roast Room

Muziek is een belangrijk onderdeel van de identiteit van ondernemers en hun ondernemingen. Waarom klinkt een bepaald genre hen (en hun klanten) als muziek in de oren? We zijn op bezoek bij restaurant The Roast Room in Amsterdam en spreken Operational Manager Neal Valentijn over zijn keuze voor muziek en sfeer in het restaurant, en welk effect dat heeft op de gasten.


The Roast Room in Amsterdam zit naast de RAI en trekt doordeweeks veel zakelijk publiek. Het weekend was het veel rustiger, wat best gek is voor een horecazaak. Daarom hebben ze eind 2016 in de weekenden een dj aangetrokken om een andere sfeer te creëren. En dat werkt; er wordt een hele nieuwe doelgroep aangetrokken.

The Roast Room heeft twee concepten onder één dak: de BAR en een rotisserie. In de BAR, een brasserie, kun je ontbijten, lunchen of tot laat in de avond borrelen. Er heerst een ongedwongen sfeer. Het volume staat wat harder dan inde rotisserie, er is meer bas, het licht is warmer. De rotisserie op de eerste etage is een fine-diningrestaurant, geopend voor lunch en diner. Iets formeler, maar wel relaxt, zodat gasten tijdens het diner goed met elkaar kunnen praten, maar ook getriggerd worden om beneden aan de bar aansluitend nog een drankje te drinken.

De waarde van muziek in de horeca
Of het nu speelt op de voor- of achtergrond, muziek draagt voor een groot deel bij aan het succes van een horecaonderneming. Dat geldt voor The Roast Room, maar uit onderzoek blijkt ook dat 62% van de horecabezoekers langer blijft wanneer er muziek gedraaid wordt. 87% van de horecabezoekers vindt het daarnaast belangrijk dat achtergrondmuziek het juiste volume heeft. Met de juiste muziek creëer jij sfeer en spreek je jouw doelgroep aan. In veel gevallen verhoogt het zelfs de omzet. Wat is de waarde van muziek in jouw onderneming? Op Muziek Werkt lees je meer feiten en cijfers en ervaringen van ondernemers over het effect van muziek in de horeca. Daarnaast kan je een test doen om te achterhalen welke muziek het best bij jouw onderneming past.