Als muziek in de oren van... Autobedrijf Van Mossel
Muziek oefent in grote mate invloed uit. Op zowel klanten als op werknemers. Vaak is muziek een kwestie van smaak. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet. Hoe zorg je ervoor dat muziek je werknemers optimaal stimuleert? Welke muziek kies je dan? We zijn op bezoek bij autobedrijf Van Mossel in Den Bosch en spreken met Robbert-Jan Thepas over zijn muziekkeuze voor in de showroom en de garage.
Van Mossel staat te boek als een van de grotere autobedrijven in Nederland. Jaarlijks verkoopt Van Mossel meer dan 74.000 auto’s. Om die verkopen in goede banen te leiden is een goede soundtrack van belang, voor zowel de klant (die wil een goed gevoel krijgen over zijn aankoop) als de werknemer (die wil gestimuleerd worden om in de juiste flow te komen).
Een puzzelstuk, kortom, waarbij meer komt kijken dan je op het eerste oog (en oor) zou vermoeden. “Als we hier in de showroom geen muziek zouden hebben, dan krijg je een soort crematoriumeffect”, aldus Robbert-Jan Thepas, vestigingsdirecteur bij Van Mossel Den Bosch. Ook in de werkplaats is de juiste muziek van belang. Er wordt flink gesleuteld aan auto’s en de gemiddelde leeftijd van de werknemers ligt een stukje lager. Begrijpelijk dat de muziekkeuze behoorlijk afwijkt van die in de showroom.
De waarde van muziek op de werkvloer
Volgens Robbert-Jan Thepas creëert toepasselijke muziek een stukje privacy met de klant, een moment van vertrouwen dat zonder muziek slechts als een steriele en koude transactie zou aanvoelen. Aan de andere kant kan opzwepende muziek werknemers motiveren en stimuleren om de handen uit de mouwen te steken. Bovendien kan het bijdragen aan een gevoel van saamhorigheid op de werkvloer. Met andere woorden: iedereen heeft baat bij de juiste muziek.
Wat is de waarde van muziek in jouw onderneming? Op Muziek Werkt staan meer feiten, cijfers en ervaringen van ondernemers over het effect van muziek op de werkvloer. Of doe de muziektest en ontdek welk type muziek het beste bij jouw zaak past.