EB interview met Sena rechthebbende Frank Nitzinsky | Sena
Terug

EB interview met Sena rechthebbende Frank Nitzinsky

19-10-2022
frank-nitzinsky.png

Hij werkt onder de naam Eye-D en is met medemuzikanten actief als The Outside Agency en Ghost In The Machine. Muzikant, producer en dj Frank Nitzinsky kwam uitgerekend tijdens de pandemie in aanraking met Sena. Dat leverde hem al snel een mooi bedrag op.

Frank Nitzinsky is altijd hiphopfan geweest, wat eigenlijk nog steeds zijn favoriete muziek is. Toen begin jaren 90 de hardcore opkwam, had hij daar in eerste instantie niets mee, totdat zijn buurjongen hem als uitdaging een cassettebandje gaf met zijn favoriete hardcore-tracks. “Toen ben ik gaan proberen dat geluid te maken en er een beetje verliefd op geworden. Later ben ik ook drum ‘n bass gaan maken en in 2016 is daar voor de lol techno bij gekomen.” Onder verschillende namen is hij alleen en met collega’s nog altijd actief in die genres. Voor alle drie de genres doet hij ook dj-optredens.

Zware tijd voor muzikanten

“In de coronatijd werd het verschil tussen een dj en een muzikant wel een harde realiteit. Mensen die geen muziek hoefden te maken en puur dj zijn, konden iets anders gaan doen. Muzikanten moeten tracks blijven uitbrengen. Mensen willen van je blijven horen, wat best een uitdaging is als je in zo veel stijlen actief bent.”

Nitzinsky bleef dan ook muziek uitbrengen. Juist in die tijd maakte hij pas echt kennis met Sena, de collectieve beheersorganisatie die vergoedingen incasseert bij openbaarmaking van muziek en die aan de makers uitbetaalt. “Ik ben al sinds 1996 lid, maar had sinds de guldentijd niet meer naar mijn vergoedingen gekeken. Tot mijn verrassing zag ik in de online omgeving een hele lijst met repertoire dat ik kon claimen. Daar bleek een mooi bedrag aan gekoppeld te zijn.”

Welkome vergoeding

Dat dit meer dan een leuk zakcentje was, is mede te verklaren doordat het om vergoedingen van een lange periode ging. Eind 2019 werd vastgesteld dat organisatoren van (dance)evenementen een deel van de recette moeten reserveren voor de afdracht aan Sena. Uiteindelijk zijn vergoedingen over vier jaar in één keer uitgekeerd.

“Niets maakt zo enthousiast als ineens zo’n beloning zien voor je muziek. Ik ben toen razendsnel mijn catalogus gaan aanmelden, spelfouten in tracks gaan verbeteren en die gaan samenvoegen. Die inkomsten waren in de coronatijd bijzonder welkom. Een tijd waarin wij ons als muzikanten toch wat in de steek gelaten voelden door de overheid.”

Sneeuwbaleffect

Voor Nitzinsky was zijn nadere kennismaking een aanleiding om een aantal collega’s te wijzen op de inkomsten uit naburige rechten. Ook zij lichtten collega’s in, wat een waar sneeuwbaleffect tot gevolg had. “Het gros van de collega’s was geen lid of lette niet erg op de vergoedingen. “Toen ik begon, was het beeld dat Sena er vooral is voor popartiesten die op de radio komen. Vandaar dat er wederzijds weinig belangstelling was. Inmiddels wist ik ook van de medewerkers dat ze op zoek waren naar meer elektronische muzikanten. Daar valt nog een wereld te winnen, maar de lijst met ongeclaimd repertoire is zo ontzettend groot dat ik ook wel begrijp dat het overzicht er niet helemaal is.”

Menselijk gezicht

Onder muzikanten leeft nogal eens het idee dat organisaties als Sena anonieme, wat onbereikbare clubs zijn, maar Nitzinsky heeft het tegendeel ervaren. “De Servicedesk geeft een menselijk gezicht aan de organisatie en dat is voor ons heel belangrijk. Ze antwoorden snel en je kunt altijd bellen als je ergens niet uitkomt. Het is een klein, maar toegewijd team.”

De digitale omgeving wordt steeds beter, maar in het begin bleek die nog niet goed berekend op elektronische muzikanten. “Die werken soms wel onder dertig verschillende namen. En als je zegt dat je electronic music producer bent, ben je voor Sena juist niet altijd producer. Binnen het naburig recht is een producent degene die verantwoordelijk is voor de opname van een fonogram of opname. In het begin hebben veel muzikanten een producenten-account gemaakt. Daar was veel verwarring over.” Toch kunnen hij en zijn collega’s goed overweg met de digitale omgeving. “De meeste elektronische muzikanten zijn wel een beetje nerd, die hebben echt geen problemen om zo’n systeem uit te vogelen.”

Frank Nitzinsky hoopt dat de vergoedingen voor (dance)festivals nu structureel worden voortgezet. “Ik hoop dat we worden uitgekeerd voor alle festivals waar Sena vergoedingen int. In mijn ideale droomwereld werken Buma en Sena meer samen. Ze hebben allebei dezelfde data nodig en hebben allebei datateams. Door een goede samenwerking hoeft niemand het wiel zelf uit te vinden en kunnen mensen secuurder werken en kan van meer evenementen de playlist worden verwerkt.”