Social Facebook Instagram LinkedIn Youtube

X-ceptional Music Productions / Bas Kunnen

"Ik ben zo trots. Vooral omdat veel mensen in mijn omgeving twijfelden of ik het zou redden."

Naast uitvoerende kunstenaars bestaan de leden van Sena ook uit producenten. Bas Kunnen vertegenwoordigt beide: hij is componist, uitvoerend muzikant, producer, engineer, producent én eigenaar van zijn muziekbedrijf X-ceptional Music Productions. Dit jaar viert hij zijn vijfentwintigjarig jubileum als professional in de muziek én als lid van Sena.

“Ik ben zo trots” glundert Bas Kunnen, eigenaar van X-ceptional Music Productions. “Vooral omdat veel mensen in mijn omgeving twijfelden of ik het zou redden. En kijk, hier zijn we, 25 jaar verder. Al is het af en toe een bumpy road geweest met een afslag hier en daar.”

Met X-ceptional Music Productions, waar naast Kunnen nog vijf mensen freelance voor werken, verzorgt hij alles rondom muziek: van masteren en mixage tot (ghost) producties, studioverhuur en remixen en alles wat daar verder bij komt kijken. Hij schreef zijn muziekbedrijf in bij de Kamer van Koophandel op 4 november 1997. Die datum weet de Limburger nog precies, want hij had zich er op verheugd. Kunnen: “Ik dacht dat er misschien wel confetti zou zijn en we zouden proosten met een glaasje champagne. In plaats daarvan was het een verre van feestelijke administratieve handeling en stond ik na betaling en tekenen binnen tien minuten weer buiten. Ik belde vervolgens trots mijn ouders over het heuglijke nieuws. Die reageerden koeltjes; ze waren bang dat het een ondoordachte bevlieging was.”

Het oprichten van X-ceptional Music Productions was een logisch gevolg van zijn liefde voor muziek. “Als kind was ik al gefascineerd door muziek en begon met drummen” legt hij uit. “Tot ik in de brugklas Jean-Michel Jarre ontdekte en gegrepen werd door elektronische muziek. Ik zag Prodigy op tv en wist: dit wil ik ook maken. Ik verkocht mijn drumstel en kocht een Roland W30, waarmee ik zelf liedjes ging maken.”

Op school leerde hij dat je geen diploma nodig heeft om een bedrijf op te richten. Daarop stopt hij, na twee eerder afgebroken studies, ook met zijn derde opleiding en gaat vol voor de muziek. Hoe je van je liefde je werk maakt, leert hij van de Belastingdienst. Kunnen: “Het is niet de bedoeling dat je btw aftrekt voor je hobby, dus laat maar zien dat je een bedrijf bent. Dat was de boodschap die ik van ze meekreeg. Ze raadden mij aan om te adverteren en opdrachten binnen te halen. Dat ben ik gaan doen. Ik verhuurde mijzelf als producer voor anderen. Liever maakte ik natuurlijk zelf muziek, maar de Belastingdienst keek over mijn schouder mee.”

Bij een conferentie ontmoet hij Roland Molendijk, die hij een cd geeft met zijn composities. Die wil een van zijn tracks uitbrengen en rijdt naar Weert om met Kunnen in diens studio nog wat aanpassingen te doen aan het arrangement. “Hij was op dat moment een van de grootste dj’s van Nederland en zat plots bij mij in de studio. Ondanks een platencontract is de track nooit officieel uitgebracht. Een enorme teleurstelling natuurlijk, maar ik ben gewoon doorgegaan.”

Na een nieuw avontuur met een label dat drie maanden na zijn eerste release failliet gaat, is het de derde keer wel raak. Onder de naam Noisefloor, een van de vele namen waaronder hij muziek uitbrengt, verschijnt Club System. Mauro Picotto, Marco V en Tiësto draaien zijn plaat, net als BBC-radio. Niet lang daarna kan hij van de muziek leven.

Sindsdien weet hij zich goed staande te houden in de altijd veranderende muziekwereld. Het geheim ligt in zijn aanpassingsvermogen: “Ik heb hier zo lang aan gewerkt en zoveel obstakels overwonnen dat stoppen nooit een serieuze optie is geweest, ondanks de hobbels. Neem de ineenstorting van het cd-tijdperk. Daardoor daalden mijn inkomsten en royalty’s enorm. Via een tip kwam ik in de evenementenwereld terecht en ging ik geluid doen op evenementen en festivals. Plots kwam ik op plekken buiten de dancewereld. Naast dat ik mijn hypotheek kon blijven betalen deed ik zo ook inspiratie op.”

Zijn aanpassingsvermogen redt hem ook tijdens de coronapandemie. ‘Een dramajaar’ noemt hij die periode. “Van de jaarinkomsten uit Spotify kan ik nog geen maand studiohuur betalen, de evenementen lagen stil en door de financiële zorgen was er nul inspiratie voor het componeren van muziek. Toen ben ik online tutorials gaan maken over muziekproductie. Zo werd ik gevraagd uitzendingen te maken voor een bedrijf. Die kans heb ik met beide handen aangegrepen.”

Als lid van Sena is hij, naast de inkomsten die hij uit naburig recht ontvangt, erg blij met de verbindingsmogelijkheden die het hem oplevert. De uitreiking van de Gouden Notenkraker, de Sena Sessions of de meetups: Kunnen is er bij wanneer hij kan. Naast verbreding van zijn netwerk en inspiratie levert hem dat ook inzicht op. Toen hij onlangs bij een Sena meet-up in de studio van Martin Garrix werd gevraagd hoe hij het leven voor zich zou zien als tijd en geld geen rol zouden spelen, had hij het antwoord: “Wat ik nu doe. Niet fulltime in de studio en draaien op feesten, want dan kom je weinig in aanraking met andere stijlen en mensen. Maar uit je bubbel en geïnspireerd worden door ander genres. Zo houd je de balans.”

bas-studio.jpg