Social Facebook Instagram Twitter LinkedIn Youtube

Mason

"Het is ontzettend leuk om de muziek die jij leuk vindt en gevonden of gemaakt hebt te presenteren aan mensen."

Mason

Iason Chronis is componist, producer, eigenaar van platenlabel Animal Language, feestorganisator en DJ. Hij maakt muziek onder de naam Mason en treedt ook op. Door de coronacrisis gingen zijn optredens niet door. De speciale extra tranche die het Sena Performers Muziekproductiefonds beschikbaar stelde vanwege de coronacrisis, droeg bij aan het maken van zijn nieuwe album Frisky Biscuits dat in september 2020 verschijnt.

“Ik ga al twintig jaar elke ochtend naar mijn studio. Muziek maken beschouw ik als een negen-tot-vijfbaan. Op sommige dagen ben ik productiever met muziek maken dan op andere dagen; dan mail ik meer over werkgerelateerde zaken, zoals mijn eigen label Animal Language dat in tien jaar zo’n honderd releases heeft uitgebracht. In het weekend treed ik op. Nu gaat dat door COVID-19 niet door. De coronacrisis zette half maart de wereld op pauze. Er ging een groot kruis door alle tourplannen en optredens die ik had staan. Om mij heen zie ik verschillende artiesten die een carrièreswitch maken of wanhopig worden nu ze niet meer kunnen optreden. Ik red mij voorlopig wel.”

Verliefd
“Ongeveer vijfentwintig jaar geleden begon ik als dj en producer en volgde ik de opleiding music production aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Sindsdien heb ik meer dan duizend optredens gedaan in zo’n vijftig landen. Het ene jaar treed ik veel op, het andere jaar zit ik vaker in de studio. Ik ben nog net zo verliefd op draaien als toen ik een tiener was, of het nu voor tien mensen is of voor duizenden op een festival. Draaien geeft mij energie, creativiteit en liefde. Het is ontzettend leuk om de muziek die jij leuk vindt en gevonden of gemaakt hebt te presenteren aan mensen. In die kwart eeuw heb ik altijd mijn eigen koers gevaren, wars van trends en daardoor een duurzame carrière opgebouwd. In de loop der jaren heb ik een eigen signatuur ontwikkeld en een trouwe, vaste fanbase opgebouwd in mijn eigen hoekje van de dancemuziek. Soms sluit je in je muzikale omzwervingen aan op een sound die net op dat moment trendy is en scoor je een hit, maar vaak ook niet. Ik kan prima leven van de muziek en ben dankbaar voor mijn carrière. Ik kan op mijn eigen manier doen wat ik wil, zonder al te veel compromissen.”

America’s Next Top Model
“Een groot deel van mijn inkomen haal ik uit de rechten op mijn composities. Mijn muziek wordt vaak gebruikt in commercials en tv-series, zoals America’s Next Top Model, Colgate, Vodafone en Calvin Klein. Naast het wegvallen van optredens zorgt de coronacrisis ook voor een terugloop in syncs. Net zoals dat festivals, bedrijven en horeca minder afdragen voor het gebruik van muziek, nu ze geen muziek gebruiken. Normaal pluk je de vruchten van een album door de optredens die je doet na zo’n release. Dat zal nu niet gaan. In mijn carrière heb ik altijd goede jaren afgewisseld met minder goede jaren, dus we zien wel wat de schade is die de coronacrisis financieel oplevert. Ik kan weinig anders doen dan door gaan met wat ik doe.”

Frisky Biscuits
“In september verschijnt mijn nieuwe album Frisky Biscuits. Ik heb niet overwogen mijn album uit te stellen door de coronacrisis. Ik wilde mijn album niet anderhalf jaar op de plank leggen. Voor mij is niets doen geen optie; ik ben niet het soort persoon dat een jaar op zijn handen gaat zitten en wacht tot er weer optredens mogelijk zijn. In plaats daarvan heb ik bloed, zweet en tranen gestoken in mijn nieuwe album Frisky Biscuits. Het is mijn corona-album geworden. Ondanks -of juist wel dankzij- die rare tijd is het een vrolijk en positief album. Om het te maken heb ik zelf veel spaargeld geïnvesteerd en naast de toelage van het Sena Performers Muziekproductiefonds ook een bijdrage van Dutch Music Export ontvangen. Zo spreid je het financiële risico dat je loopt als je een plaat maakt, want je hebt nooit de garantie dat het iets oplevert. Muziek maken betekent investeren qua geld, energie, tijd en kennis. Voor het maken van je muziek, de apparatuur, maar ook voor marketing en publiciteit en het onder de aandacht brengen bij de juiste partijen, zoals de radio, Spotify en Apple Music en natuurlijk de fans. Je bent ondernemer, dan moet je heel zakelijk en rationeel te werk gaan. Dat is compleet het tegenovergestelde van hoe ik muziek maak: intuïtief en op gevoel.”

unnamed.jpg