Social Facebook Instagram LinkedIn Youtube

Kita Menari

"De investering hoop je terug te betalen uit je gages, ik hoop dat ik snel weer kan optreden, ik mis het ontzettend."

Kita Menari

Micha de Jonge is drummer, zanger, componist en, in zijn eigen woorden, “een beetje gitarist”. Hij maakt muziek onder de naam Kita Menari. Voor zijn nieuwe album vroeg hij een bijdrage aan bij het Sena Performers Muziekproductiefonds. Deze werd toegewezen. Daarna kwam de coronacrisis, waardoor de plannen moesten veranderen en het album eerst werd uitgebracht in een reeks losse singles.

“Met Kita Menari hadden we net een tournee afgerond toen de coronarisis uitbrak. De tournee die gepland stond voor Frankrijk en Duitsland, ging plotseling niet door, net als de optredens op de zomerfestivals. Dat zette een flinke streep door de rekening, want je moet het als indiepopband hebben van de zomerfestivals. Het plan was om dit jaar een mini-album te maken, daarmee geboekt te worden voor Eurosonic en zo de deur te openen naar Europa. Op dit moment zie ik het niet gebeuren dat Eurosonic Noorderslag in 2021 doorgaat. Het Frans-Duitse tourtje is verschoven naar april. Ik acht de kans groot dat die opnieuw verplaatst wordt, want ik betwijfel of de zomerfestivals volgend jaar wél doorgaan. Maar goed, dat is koffiedikkijken.”

Release in 17 landen
“Het podium is voor mij de plek om gezien te worden, plezier te hebben met anderen en het gevoel te krijgen dat je de hele wereld aan kunt. Muziek maken geeft zoveel energie dat je nooit meer wilt stoppen. Dat had ik als kind al. Ik sloeg op alles en ging na een verplicht jaar blokfluit op drumles. Later kwam daar de gitaar bij en begon ik akoestische liedjes te schrijven. Drie jaar geleden besloot ik na een bijna-fataal duikongeluk in Maleisië het over een andere boeg te gooien en muziek te maken die het leven viert. Kita Menari betekent ‘wij dansen’ en dat is precies wat ik maak: optimistische, dansbare muziek met live-instrumenten. Mijn eerste single Young Lovers werd een streaminghit in het Verenigd Koninkrijk en Topsong bij Radio 2. Ook daarna waren er veel hoogtepunten. Zo waren de EP-releases in de Melkweg en Paradiso uitverkocht, deden we veel optredens in poppodia en op festivals en waren we veelvuldig op tv en radio. De singles Come Into the Waves en Pretty Sure verschenen zelfs bij het befaamde Franse label Kitsuné. Daardoor stonden we in zeventien landen in de belangrijke playlists New Music Friday (Spotify) en Best of the Week (Apple Music)”

Toplines
“Nu er geen optredens mogelijk zijn heb ik meer tijd om nieuwe liedjes te schrijven. In plaats van een mini-album breng ik nu een reeks losse singles uit die uiteindelijk samen dat mini-album vormen. Op die manier probeer je via streams de investering terug te verdienen, en breng je weer nieuwe muziek naar de mensen die je muziek waarderen. De afgelopen maanden heb ik ook ontdekt hoe leuk ik het vind om voor anderen te schrijven. Zo schrijf ik toplines voor danceartiesten. Zij leveren de muziek, ik schrijf daar de zanglijnen en teksten voor. De zanglijnen zing ik zelf in. Soms voor het uiteindelijke liedje, soms als demo voor een andere vocalist. In die scene is het gebruikelijk dat je als vergoeding meegaat in zowel de auteursrechten als in de master (producent). Dat laatste is fijn, omdat je dan niet alleen bij airplay op de radio geld verdient, maar ook bij streaming. Bovendien heb je meer kans op streamingsucces dan op airplay.”

Dure studiodagen
“Als artiest moet je om de zoveel tijd met nieuw werk komen. Om te laten zien dat je nog bestaat en om nieuwe optredens te krijgen. Voor Kita Menari ligt het verdienmodel bij liveoptredens. Je stemt je releaseplanning af op de festivalzomer en de tournees. Een album opnemen is ontzettend duur, ik schat dat ik zo’n €1500 kwijt ben om een liedje op te nemen. Die investering probeer je terug te verdienen door middel van optredens en de verkoop van je album en merchandise na afloop van de show. De verkoop ligt daar vele malen hoger dan via je website. Met de toelage van Sena Performers Muziekproductiefonds kan ik gemakkelijker nieuwe muziek opnemen. Je deelt het financiële risico. Zo heb ik bijvoorbeeld een zangmicrofoon gekocht, waardoor ik niet in de studio de vocalen op moet nemen, maar thuis. Daarmee spaar je dure studiodagen uit. De rest van de toelage gaat naar de mixer die de liedjes mixt, de studio en de muzikanten die je betaalt voor het inspelen. Die investering hoop je terug te betalen uit je gages en verkoop rond optredens. Niet alleen daarom hoop ik dat we snel weer kunnen optreden; ik mis optreden ontzettend.”

thumbnail-image002.jpg