Terug

Muziek maken in tijden van corona, deel 1: Nelleke Kuipers

18-09-2020
nelleke-kuipers.jpeg

De coronacrisis treft iedereen. Muzikanten worden buitengewoon hard geraakt. Geen shows op festivals, minder reguliere concerten en een sector die de hand op de knip moet houden. Geen muziek maken is echter geen optie en waar een wil is, is een weg. In deze reeks vertellen muzikanten hoe ze in tijden van corona hun beroep uitoefenen.
Deel 1: Nelleke Kuipers, componiste, zangeres en pianiste.

“Het opnemen van mijn onlangs verschenen debuut-EP Noah (Songs Of Life and Circles) is een waar lockdownproject geworden, een lappendeken van samenwerkingen. Het plan was dat de muzikanten bij elkaar in de studio mijn liedjes zouden inspelen. Dat kon niet vanwege de coronamaatregelen; de studio was gesloten, we werden door de overheid opgeroepen om thuis te blijven en niet met mensen die niet uit je eigen huishouden bestaan in een ruimte te verkeren. Dan word je gedwongen om te kijken wat wel kan, in plaats van wat niet meer kan. Zo ontstond noodgedwongen het idee dat iedereen zijn partijen in eigen huis opnam en vervolgens naar mij opstuurde. De pianopartijen zijn opgenomen in Rotterdam, de drumpartijen in Zuid-Limburg en de cellopartijen in Amsterdam. De zes liedjes zijn vervolgens gemixt en gemasterd in Argentinië. Als je je huis niet uit kunt is de afstand tussen Rotterdam en Amsterdam net zo groot als tussen Rotterdam en Melbourne.”

Banff
“Kort nadat ik uit Canada terugkwam werd de intelligente lockdown afgekondigd. Ik kwam in Canada terecht na een tip van mijn zangdocent. Die docent kende een speciale residentie, het Banff Centre for Arts and Creativity, waar je je gedurende een periode volledig afgesloten van de buitenwereld en omringd door andere muzikanten kon richten op je muziek. Tijdens mijn studie muziektheater aan het conservatorium van Rotterdam leerde ik zingen, muziek maken en acteren, maar was ik ook begonnen met leren componeren. Ik wilde mij daar in Banff verder in ontwikkelen. Zo belandde ik middenin de winter in de Canadese Rocky Mountains, met een koffer vol kleren en de zelfopgelegde opdracht om een betere componist te worden. Daar, ver weg van de afleidingen in Nederland en in een omgeving waar iedereen met muziek bezig was, stapte ik in een artistieke bubbel en werd ik aangestoken en geïnspireerd door alle muzikanten om mij heen. Hun aanstekelijke drive, de gesprekken met andere muzikanten, mijn opdracht en de daar heersende dagstructuur zorgden ervoor dat ik supergeconcentreerd en geïnspireerd kon werken. Als een spons zoog ik alle feedback, reacties en indrukken op. De weken daarna bleef ik maar schrijven. De indrukwekkende natuur en de sfeer van het gebied, waar de oorspronkelijke bewoners van de Verenigde Staten en Canada nog wonen, vonden een weg in de thematiek van de liedjes die ik er schreef.”

Hangar
“Met negen liedjes onder de arm vertrok ik na vijf weken weer naar Nederland. Twee liedjes had ik in Banff al opgenomen met muzikanten die ik daar ontmoette, de rest zou ik in Nederland opnemen. Dat verliep anders. Ik was amper terug of de lockdown werd afgekondigd. Plots mocht ik niet naar de studio om met de muzikanten de rest van de liedjes op te nemen. Het plan om de EP aan het begin van de zomer uit te brengen kon in de prullenbak. Lang daarover treuren deed ik niet; ik maakte direct nieuwe plannen om de EP toch te kunnen maken. De nieuwe realiteit leverde wel direct inspiratie voor een nieuw liedje: How Not to Fall, dat op de EP staat. Ik kon het liedje opnemen in een hangar in Katwijk. Die stond leeg, want alle evenementen die er zouden plaatsvinden waren geannuleerd. De vocalen kon ik pas opnemen in juni, toen de coronamaatregelen enigszins versoepeld werden en ik weer naar de studio mocht.”

Produceren
“Door de lockdown had ik plotseling veel tijd. Dat was meer dan welkom, want plots moest ik zelf uitvinden hoe dat moest, een plaat produceren als je allemaal losse partijen krijgt opgestuurd. Ook uitzoeken hoe het zit met rechten, distributie, artwork en het uitbrengen van een EP is veel lastiger dan je vooraf denkt en kost ontzettend veel tijd. Het was ook heel leuk, want ik was nieuwsgierig hoe alles in elkaar steekt en kan deze kennis vast ook gebruiken bij het uitbrengen van een compleet album. Wat dat betreft is de release van Noah (Songs of Life and Circles) de volgende stap in mijn muzikale ontdekkingsreis, die mij eerder al naar Canada bracht. Ik hoop dat die reis nooit stopt.”