Social Facebook Instagram LinkedIn Youtube

Tessa June

 

Tessa June

Tessa Willemsen is vocalist, songwriter en muzikant onder de naam Tessa June. Ze maakt Nederlandstalige popmuziek en vroeg een toelage aan voor haar aanstaande, nog titelloze debuut-EP. De aanvraag werd toegewezen.

“Ik kom net kijken in de muziekwereld. Veel is nog nieuw voor mij. Zeker als onafhankelijk artiest krijg je met veel aspecten te maken. Dat is best overweldigend. En dat in een harde, pittige wereld waarin je echt om je plek moet vechten. Ik voel continu de druk om relevant te zijn. Tegelijkertijd is het ook een leuke wereld vol mogelijkheden. Soms komt er iets op mijn pad en weet ik niet of het logisch of vanzelfsprekend is dat iets op een bepaalde manier gebeurt. Dat is leerzaam, zo’n nieuw avontuur.”

Claude

“Als kind heb ik in musicals gezongen en de vooropleiding voor het conservatorium gedaan, maar kwam er achter dat de musicalwereld niet bij mij paste. Het idee om iets met muziek te doen, parkeerde ik tijdens mijn studie International Event Music and Entertainment Studies. Twee jaar geleden pakte ik dat weer op. Ik heb lang gedacht dat ik ontdekt moest worden, bijvoorbeeld via een talentenjacht. Zo deed ik mee aan ARE YOU NEXT? van XITE en Cloud 9 Music, waar Claude won. Ook kwam ik ver bij de uitverkiezing van K2 zoekt K3. Het bevestigde mij dat ik een andere route moest bewandelen.”

Behind the scenes

“Ik ben commercieel ingesteld. Dankzij mijn opleiding en mijn werk als online marketeer weet ik wat online werkt en hoe je slim social media kunt inzetten. Ik ben dan ook heel actief op social media, vooral op Instagram en TikTok. Op die manier probeer ik een fanbase op te bouwen. Dat werkt. Het is een heel laagdrempelige manier om jezelf in de markt te zetten. Het geeft mij de touwtjes in handen om zelf iets op te bouwen. Mensen willen zien wat je doet en meegenomen worden in je avonturen. Zo vinden ze het leuk om een behind the scenes te krijgen, een snippet van een video of een stukje van de voorbereiding te zien. Zo geef je een extra boost aan je single. Als mijn liedjes meer beluisterd worden, neemt ook de vraag naar optredens toe.”

Duik in de Amstel

“Wanneer ik een liedje uitbreng denk ik goed na op welke wijze ik dat ga verpakken en promoten. Ik probeer mijn muziek op een ludieke manier onder de aandacht te krijgen denk actief na over wat leuk is om te zien op bijvoorbeeld Instagram. Zo sprong ik onlangs in de Amstel toen mijn liedje ‘Jij voelt als de lente’ vijftienduizend streams had. Het is mooi om te zien hoe mensen daar op reageren. Zeker als je het leuk vindt om actief te zijn op social media kan het een slimme strategie zijn om aandacht te krijgen van mensen, al is een goed liedje natuurlijk ook nodig.”

Meisjes lopen sneller

“Mijn liedje Meisjes lopen sneller, ging viral op TikTok. Het heeft een maatschappelijk relevant onderwerp, over het onveilige gevoel dat meisjes op straat ervaren. Een video helpt ook om je verhaal als artiest te vertellen en een liedje beter binnen te laten komen bij de luisteraar. Mijn TikTokfilmpjes zijn miljoenen keren bekeken. De video van Meisjes lopen sneller werd duizenden keren bekeken. Daarop gingen mensen het liedje opzoeken op Spotify. Dat zagen ze daar ook, waardoor het werd opgenomen in de viral playlist. Op de dag van de release ben ik bij Radio 538 langs geweest in de studio, als publiek. Vooraf had ik contact gelegd met de dj. Zo wist ik dat ik hem met airfryersnacks kon overhalen mijn single te draaien. Dat is gelukt. Traditionele media is een bevestiging dat je gezien wordt.”

Streams

“Met de toelage van Sena kon ik een deel van mijn aanstaande EP bekostigen. Zo kon ik er de foto van de hoes en de kosten voor de producer van betalen. Dat ik onlangs 500.000 streams behaalde, zei mij aanvankelijk niets; ik wist niet wat normaal was. De lat ligt hoog, ik wil dit heel graag en werk er hard voor. Daarom ga ik er voor de volle honderd procent voor.”

 

tessa-june-merelvandooren-16.jpg