Susanne Alt is saxofonist, componist en producer. Daarnaast is ze bandleider, DJ en labeleigenaar, onder eigen naam en als Venus Tunes Live. Voor haar nieuwe, later dit jaar nog te verschijnen nieuwe album vroeg ze een toelage aan bij het Sena Muziekproductiefonds. De aanvraag werd toegewezen.
“Op mijn achttiende belandde ik in Amsterdam voor mijn studie jazzsaxofoon aan het conservatorium van Hilversum. De periode vlak voor de eeuwwisseling was een fijne tijd voor jazzmuzikanten; er gebeurde veel. In het uitgaansleven waren muziekstijlen als disco, soul, house en funky jazz populair, waarbij er ook elke dag jamsessies waren. Toch besloot ik weer in mijn geboorteland Duitsland te gaan studeren. Aan de Universität der Künste Berlin kon ik meer verdieping uit mijn studie halen, al bleef ik in Amsterdam wonen. Wat leuk is aan de Nederlandse muziekwereld is dat mensen flexibeler zijn. Het opportunistische van de Nederlandse handelsgeest zie je overal terug. Het is een kwestie van meebewegen met hoe de wind waait en kijken waar de kansen liggen. Financieel is het wellicht slechter dan in het gestructureerde Duitsland, waar cultuur wel hoog in het vaandel staat. Maar hier kun je vaker optreden en meer live-ervaring opdoen, al is het allemaal wat meer houtje-touwtje.
India
Ik ben fulltime muzikant. Binnen mijn beroepspraktijk is optreden een belangrijk deel van mijn werk. Ik treed op als jazzsaxofonist met een eigen band, maar treed ook op als DJ en speel op mijn sax ook mee met andere DJ’s. Daarnaast heb ik een live-act opgericht: Venus Tunes Live, een all-female groep met naast mijzelf als saxofonist en DJ ook een percussionist en vocalist. Met deze verschillende acts doe ik tussen de honderd tot honderdvijftig optredens per jaar. Festivals in binnen- en buitenland, maar ook grote events als de Formule 1, bedrijfsevenementen en privéfeesten. Ik ben net terug van een tournee door Thailand en India, waar ik door de organisator werd gevraagd nadat hij mij had zien spelen op Amersfoort Jazz. In India zijn ze dol op Europese jazz, in Thailand is de liefde voor de saxofoon groot omdat de voormalige koning Bhumibol ook sax speelde.
DJ
Ik merk dat er een verschil is tussen de jazzwereld en de DJ-wereld. DJ’s hebben meer status. Als muzikant heb je sowieso al een beetje de reputatie van arme sloeber, maar als jazzmuzikant hebben mensen soms echt medelijden. Als ik zeg dat ik ook DJ ben zijn mensen positief verrast. DJ’s vinden het weer cool dat ik een jazzachtergrond heb. Ik heb met bekende DJ’s als Maestro, Spinna en Hardsoul gewerkt. Door te switchen tussen jazz en dance vergroot je je speelveld en bereik. Ook brengt het je nieuwe ideeën. Daar wordt je een betere componist van.
Edison
Een Edison zal ik nooit winnen, omdat ik mijn eigen label heb. Dat vind ik soms wel jammer. De deals die ik van platenmaatschappijen aangeboden kreeg, vond ik niet goed. Dus heb ik twintig jaar geleden bij de NTB een cursus gedaan over het uitbrengen van je cd in eigen beheer en ging zelf aan de slag. Dat doe ik nog steeds. Dat betekent veel werk, maar ook dat ik nooit iets te klagen heb gehad over de inkomsten.
Rolmodel
Daarnaast zet ik mij in voor de muzieksector als bestuurslid bij o.a. BIMpro, de Creatieve Coalitie en in de ledenraad van de NTB/Kunstenbond. Het is belangrijk dat er cultuur is, dat die blijft bestaan en iedereen eerlijk betaald wordt. Ik zie kunst als iets dat kleur geeft aan het leven, zodat het niet eentonig wordt. En ik hoop dat ik een rolmodelfunctie heb. Hoe doe je dat, een eigen pad kiezen in de muziek, als vrouw in de jazzmuziek?
DVD
Mijn nieuwe album is ontstaan in coronatijd. Optreden kon bijna niet, dus besloot ik de tijd constructief te gebruiken met wat ik goed kan. De politiek zei dat mensen maar een dvd’tje moesten opzetten en we ons moesten omscholen. Die opmerkingen hebben mij ontzettend geraakt, dat zie je. Heb je als muzikant zoveel geïnvesteerd en zoveel obstakels overwonnen om dit werk te doen, wordt je op zo’n wijze gewaardeerd. Het schrijven van mijn nieuwe album hielp mij door die periode heen, anders zou ik gek zijn geworden. Van de toelage van Sena heb ik de studio en mixage kunnen betalen. Het gaf mij net het zetje om in coronatijd te blijven creëren.”
Fotografie: Mike van den Toorn