Social Facebook Instagram LinkedIn Youtube

Sue the Night

"Het Sena Muziekproductiefonds is een heel toegankelijk fonds, mits je een goed plan en toekomstvisie hebt."

Sue the Night

Suus de Groot is vocalist, tekstschrijver, gitarist en componist onder de naam Sue the Night. Voor haar nog te verschijnen derde album vroeg ze een toelage aan bij het Sena Muziekproductiefonds. De aanvraag werd toegewezen.

“In 2017 bracht ik mijn laatste album uit: Wanderland. Daarna werd ik zwanger. Ik bracht nog wel de EP Soft uit en maakte muziek voor de film Rafaël. Na de bevalling heb ik een jaar Sue The Night opgegeven om voor mijn kindje te kunnen zorgen. Uiteraard ben ik wel blijven schrijven; ik ben echt een muziekmens en ben altijd Sue The Night geweest, maar plots was ik weer Suus de Groot. Het idee was om in de lente van 2020 de draad weer op te pakken met de muziek. En toen ging alles op slot.

Ik heb mij daar maar bij neergelegd. Tijdens de lockdowns muziek uitbrengen wilde ik niet; optreden is een belangrijk onderdeel van Sue The Night en dat kon niet. Daarom ben ik doorgegaan met schrijven. Zo kon ik dieper het materiaal in. Je hoort de tijd en het geduld dat ik er ingestopt heb. Dat heb ik een beetje gemist bij het maken van Wanderland, want na het succes van mijn debuut Mosaic voelde het voor mij of ik snel met een opvolger moest komen. De angst dat iedereen mij vergeten is, heb ik nu niet.

Vroeger schreef ik altijd ’s nachts, vandaar Sue the Night. Nu ben ik meer Sue in The Afternoon. Zodra mijn zoon zijn middagslaapje doet, pak ik de babyfoon en ga ik aan de slag. De opmerking dat ik nu ik moeder ben mijn carrière voorbij is, heb ik wel gehoord ja. Fuck dat! Mannen krijgen dergelijke opmerkingen niet. Natuurlijk ben ik in de eerste plaats moeder, maar ik kan nog steeds vette shit doen met muziek. Kijk naar Eefje de Visser. Die ging zwanger op tournee, is inmiddels bevallen en gaat straks in de lente weer volop beginnen. Dat vind ik tof om te zien.

Nu heb ik allemaal vette songs geschreven, maar ik wil me niet te snel binden aan een label. Dus de songs kan ik óf voorlopig niet uitbrengen en in zak en as zitten, óf het Sena Muziekproductiefonds aanschrijven voor een toelage en de studio ingaan. Ik ben muzikant, ik geef zangles, begeleid anderen met songwriting en geef daar ook cursussen in. Ik zal mijn hele leven blijven schrijven, mijn leven is muziek. Al is het opnemen nu een stuk lastiger dan vroeger. Allereerst dwong m'n zwangerschap iedereen om andere dingen te gaan doen, toen kwam corona. Probeer maar eens een groep van 5 man band en 4 man crew bij elkaar te houden als je ze geen werk kunt bieden. Daarbij kunnen ze ook niet zomaar een week vrij houden voor opnamen wanneer je ze belt. Mensen hebben nu hypotheken, andere jobs en kinderen, dus je moet strak plannen en hard werken.

Financieel begin ik weer vanaf nul. Ik sta op het punt om mijn vintage Fender Bassmanversterker te verkopen om de begroting voor de opnamen rond te krijgen. Bij de vorige platen kon ik dankzij publishing, streams en airplay sparen en dat investeren in nieuwe opnamen. Zonder het Sena Muziekproductiefonds zou het veel moeilijker zijn een plaat te maken, want labels willen geen demo’s meer horen. Je moet een goede opname hebben voor je bij ze aan kunt kloppen. Om die te maken moet je weer geld hebben, of je moet zelf alles kunnen opnemen.  We waren dan wel huisband bij De Wereld Draait Door, maar daar word je echt niet rijk van, hoewel mensen dan vaak denken dat je het helemaal gemaakt hebt, haha. We hebben er vooral veel plezier aan beleefd.

Het Sena Muziekproductiefonds is een heel toegankelijk fonds, mits je een goed plan en toekomstvisie hebt. Van de toelage betaal ik een deel van de producer, de studiotijd en de muzikanten. Bij vorige platen heb ik ook sessiemuzikanten ingehuurd, naast de toenmalig vaste bandleden. Die huur je in voor hun expertise op hun instrument en eigen kijk op het arrangement daarvan. Dan is het logisch dat je ze daar voor betaalt, de bakker vraag je ook niet om gratis een brood te bakken. M'n bassist Jaimie van Hek heeft in de pre-productie fase een grote rol gespeeld. Ze heeft dingen toegevoegd aan het soundpalet en de richting van de songs, dus vind ik dat ze bovenop de studiofee ook een deel van m'n auteursrechten verdient.”

sue-the-night-2.jpg