Social Facebook Instagram LinkedIn Youtube

Ruben Hein

"Door de muzikanten waar je mee werkt te betalen, geef je ze het gevoel dat ze het niet voor niets doen."

Ruben Hein

Ruben Hein is zanger, componist, tekstschrijver, pianist en sessiemuzikant. Hij vroeg tweemaal een bijdrage aan bij het Sena Performers Muziekproductiefonds: een voor zijn derde album Groundwork Rising (2018) en een voor zijn aankomende plaat, die eind 2020 zal verschijnen. Beide aanvragen werden toegewezen.

“Ik doe veel verschillende dingen waar ik geld mee verdien. Ik heb eigen liedjes waar ik mee optreed, werk samen met anderen, zoals ik bijvoorbeeld deed als toetsenist bij de populaire Engelse singer-songwriter Fink, en word af en toe als gast gevraagd bij een project, zoals met het Metropole Orkest of als artistiek leider van het Nationaal Jeugd Jazz Orkest. Sinds mijn deelname aan het tv-programma Wie is de Mol? in 2018 komen er af en toe commerciële klussen op mijn pad, zoals privéfeesten of bedrijfsevenementen. Dat soort optredens doe ik niet veel, al trekken ze wel je jaar recht, want ik verdien geen volledig inkomen uit mijn eigen werk. In combinatie met de inkomstenstromen van Sena en Buma/Stemra kan ik zo rondkomen.

Onzekerheid
Wat me soms aanvliegt, is de onzekerheid. Zo weet ik nu nog niet wat volgend jaar brengt. Die behoefte aan zekerheid had ik vroeger minder dan nu. Soms zou je een normale kantoorbaan willen waarbij je op vrijdagmiddag om vijf uur de deur achter je dicht trekt, al moet ik daar tegelijkertijd niet aan denken. Als muzikant blijft het hard werken, ook op je zevenendertigste met drie kleine kinderen. Door die onzekerheid lig ik af en toe een nachtje wakker. Hoewel ik ook zeker niet mag klagen over hoe het gaat.

Koorddanser
Met mijn debuutalbum Loose Fit debuteerde ik precies op het moment dat de muziekindustrie ingrijpend veranderde. Spotify kwam net om de hoek kijken, iedereen downloadde en de muziekwereld was aan het uitvinden hoe het daarmee moest omgaan. Na mijn tweede album Hopscotch liep mijn platencontract af en richtte ik mijn eigen label op, waar in 2018 mijn derde album Groundwork Rising op verscheen; Bateleur Records, vernoemd naar een roofvogel uit oostelijk Afrika. Toepasselijk genoeg betekent ‘bateleur’ ook ‘koorddanser’ in het Frans.

Emmer
Zelfs als je veel zelf doet, financieel verantwoord handelt en thuis demo’s maakt, zitten er altijd kosten aan het opnemen en uitbrengen van muziek. De kosten voor Groundwork Rising financierde ik zelf, met hulp van Sena. Zonder die subsidie had ik de plaat niet kunnen maken. De subsidie heb ik verdeeld over de studiokosten, het uitbetalen van de muzikanten en perspromotie. Door de muzikanten waar je mee werkt te betalen, geef je ze het gevoel dat ze het niet voor niets doen. Ze kunnen op dat moment niet iets anders doen. Ik heb een team van fijne mensen die mij helpen, zowel op zakelijk als artistiek vlak. Zo moet je iemand inhuren die de plaat onder de aandacht van het publiek brengt. Dat kost enorm veel tijd en is een vak apart. Het wel of niet inhuren van iemand die perspromotie doet betekent een groot verschil in het succes van een album, want het kwartje valt langzaam bij het publiek. Het idee dat als je op tv of radio komt het een gebaand pad is naar een geslaagd muzikantschap waarin je het financieel goed voor elkaar hebt, klopt niet. Ik zie het als een emmer die je moet vullen met druppels. Elk keer dat je in de media bent, telt als een druppel. Uiteindelijk is het hopen dat je je investering terugverdient.

Investering
Ik ben ontzettend blij dat het Sena Performers Muziekproductiefonds er is en raad elke muzikant aan om een aanvraag in te dienen. Wat goed is, is dat niet Jan en alleman een toelage krijgt; Sena ziet het als een investering, waar een plan, garantie en controle bij horen. Er is veel kritiek op subsidies voor popmuziek, bijvoorbeeld door politici die zeggen als je niet van muziek kunt leven, je geen echte muzikant bent. Van zo’n opmerking kan ik boos worden, want datzelfde kun je tegen heel veel ondernemers zeggen die ook subsidies ontvangen. Het frustreert me dat muziek soms wordt weggezet als linkse hobby, terwijl iedereen het wel logisch vindt dat het er is. Net zoals dat er boeken worden geschreven en films worden gemaakt. Daar mag ook voor betaald worden middels subsidie. Voor het brood bij de bakker moet je tenslotte ook betalen.”

 

 

cover-groundworkrising-400x400.jpg