Nina June
Nina June is songschrijver, vocalist, tekstdichter, componist en eigenaar van haar eigen label Red Ribbon Music. Sinds ze in 2008 professioneel muzikant werd zijn haar liedjes wereldwijd miljoenen keren gestreamd en is er een full length album verschenen (Bon Voyage, 2018) en een EP (Shadows & Riddles, 2019). Die laatste verschijnt wereldwijd via het Canadese label Nettwerk Music Group, waar ook internationale artiesten als Angus & Julia Stone, The Paper Kites en SYML bij zitten. Nina June won in 2018 de Zilveren Notekraker, de vakprijs voor de meest opvallende artistieke prestatie van een nieuw talent van dat afgelopen jaar.
Planning
“Ik heb twee keer een toelage van het Sena Performers Muziekproductiefonds gekregen: een keer in 2015 voor de Bon Voyage EP, een keer in 2019 voor het aankomende album. Die eerste werd uiteindelijk een album, die tweede verschijnt waarschijnlijk in de vorm van twee EP's. Uiteindelijk werk ik toe naar een body of work. Soms is het in een carrière meer gewenst om een EP uit te brengen dan een album, of al eerder een single te laten verschijnen. Dan pas je je planning daarop aan. Zo werden de eerste singles die ik uitbracht, wereldwijd in korte tijd miljoenen keren beluisterd. Dan moet je daarop inspelen om het succes een vervolg te kunnen geven. Regelmatig muziek uitbrengen is erg belangrijk om je publiek te laten groeien. De toekenningen van het fonds hebben absoluut bijgedragen aan het succes.”
Expert op eigen vakgebied
“Ik werk veel samen met anderen. Mijn vaste schrijfpartner is Lieuwe Roonder. Samen bouwen we in zijn thuisstudio het liedje op met behulp van gitaar, piano en een beat uit de computer. Vervolgens komen de melodie, tekst en verschillende laagjes. Voor de EP Shadows & Riddles werkte ik later in het schrijfproces ook samen met Tjeerd Bomhof (Voicst, Dazzled Kid), Mathias Janmaat (Bombay) en Frank Wienk (Binkbeats). Door een samenwerking ontstaat er een frisse blik op je liedje. Door met muzikanten samen te werken die expert zijn op een bepaald muzikaal gebied, ontstaan er ideeën die ik zelf niet had kunnen bedenken. Die wisselwerkingen maken het liedje uiteindelijk beter en zelf leer ik er ook veel van, wat je mogelijkheden vergroot. Ik behoud altijd de regie over het proces, weet zelf heel goed wat ik wel en niet wil in een liedje.”
Een liedje is net een puzzel
“Het liefst werk ik in een thuisstudio, omdat ik daar geen tijdsdruk voel. Een liedje schrijven is soms net een puzzel. Daar wil je geen haast bij hebben. Ik heb liever meer tijd voor experimenteren en ruimte om te schaven, dan met tijdsdruk in een dure studio werken. Toch heb ik voor twee liedjes op Bon Voyage met Tim Bran kunnen werken, een Engelse producer die met verschillende wereldberoemde artiesten als London Grammar, Birdy en Aurora heeft gewerkt. Lieuwe en ik hadden die liedjes al geschreven, maar wisten niet hoe ze naar het niveau konden worden getrokken waarvan we wisten dat het er wel in zat. Door met Tim te werken, leerde ik hoe dat wel kon en werd ik een betere muzikant en co-producer. Die ervaring en kennis nam ik mee terug en kon ik toepassen in mijn eigen productieproces. Daar heb je de rest van je leven profijt van.”
Skills en ervaring
“Een toelage als het Sena Performers Muziekproductiefonds zorgt ervoor dat je aan een EP of album kunt beginnen. Het geeft je een heel belangrijk bedrag om een project mogelijk te maken, ook al moet je daarnaast nog meer geld vinden om alle kosten te kunnen dekken. Het gevoel dat het mogelijk is, is enorm belangrijk. Ik heb van de toelage een deel van de kosten voor het inhuren van producers, een mixer en sessiemuzikanten betaald. Als mijn liedjes vervolgens weer beluisterd worden, verdien ik daar weer geld mee. Dan voelt het niet goed om hen daar niet voor te betalen. Mensen zijn opgeleid om zo goed te worden in wat ze doen. Iedereen die bij mijn muziek betrokken is, zet zijn skills en ervaring in om mijn muziek beter te maken. Daar hoort een vergoeding tegenover te staan.”
Mastereigenaar
“Het behouden van de rechten van je eigen werk is erg belangrijk als onafhankelijk muzikant. Ik blijf eigenaar van mijn masters. Daardoor kan ik werken met andere partijen, maar blijf ik creatief en zakelijk autonoom. Daar draagt het Sena Performers Muziekproductiefonds aan bij. Het is een heel belangrijk systeem. Het succes van de ene muzikant zorgt ervoor dat anderen ook de kans krijgen de stap te zetten die ik heb gezet. Van verschillende muzikanten in mijn omgeving hoor ik dat het fonds belangrijk voor ze is. Ik ben dan ook blij dat ik een beetje kan bijdragen aan deze superconstructie.”