Social Facebook Instagram LinkedIn Youtube

Meetsysteem

"Als beginnend artiest zit je bij veel andere fondsen met de handen in het haar omdat je niet snapt wat er gevraagd wordt. Dat was hier gelukkig anders."

Ricky Cherim is muzikant, vocalist en componist onder eigen naam en als Meetsysteem. Voor het album Was het maar eens niet zo’n feest, dat hij maakte met Victor de Roo, vroeg hij een toelage aan bij het Sena Muziekproductiefonds. De aanvraag werd toegewezen.

“Artiest zijn betekent voor mij maken wat je wilt maken en daar een publiek voor hebben. Dat is het in essentie, al is het niet zo simpel. Een jongensdroom is het natuurlijk ook, en die had ik, als kind. Toen deed ik alles na wat mijn oudere broer deed. Toen hij een iMac kocht met Garageband, ging ik daar beats op maken. Vanaf dat moment was ik hooked aan muziek maken. Op de computer, want hoewel ik pianoles heb gevolgd en er nog over heb gedacht om jazz piano te gaan studeren op het conservatorium, heb ik meerdere pianodocenten boos weggejaagd omdat ik niet repeteerde. Ik heb nog wel mijn bachelor gehaald in de Wiskunde op de universiteit, maar na mijn afstuderen ben ik toch vol voor de muziek gegaan. Dat betekende een paar jaar hannesen en veel maken. Clubmuziek voor op de dansvloer, maar ook hiphop, muziek voor in de films van mijn broer en muziek voor andere mensen. 

Het was de muziek die ik voor mezelf maakte die werd opgepikt. Meetsysteem is een soort globale term voor alle muziek die ik voor mezelf maak en waarop ik ook zing. Daarmee heb ik verschillende albums gemaakt en treed ik ook op. Mijn eerste album verscheen bij het label Nous’Klaer. Sjoerd Oberman, de eigenaar, leerde ik kennen in het uitgaansleven. Verschillende van mijn vrienden hadden al muziek bij hem uitgebracht. Nous’Klaer wilde wat andere dingen gaan uitbrengen qua muziekstijl. Meetsysteem kwam op het juiste moment.

Onder mijn eigen naam maak ik toegepaste muziek en muziek voor andere artiesten. Zo heb ik net de muziek gemaakt voor de NPO-serie Ruimteschip Aarde, met André Kuipers. Ik werk zonder publisher en regel dat soort opdrachten zelf. Ik heb een netwerk opgebouwd waardoor de filmmakers mij weten te vinden. Het is fijn om op die manier een steady inkomen uit muziek te halen. Het voelt niet meer alsof ik een beginnend artiest ben, maar wat het dan wel is weet ik niet. Ik ben als artiest vrij onafhankelijk; dat betekent soms een beetje in het donker tasten qua carrièrestappen. Momenteel ben ik met een nieuw Engelstalig project bezig, samen met Tammo Hesselink en M4RY: comforter2. Het wordt een pop/rock-album dat komend najaar verschijnt.

Ik kwam Sena op het spoor via Sjoerd. Volgens mij hebben steeds meer DJ’s door wat Sena is en wat het voor ze kan betekenen. Het Muziekproductiefonds kreeg ik getipt via singer-songwriter en publicist Aafke Romeijn. Ik vroeg een toelage aan voor het album Was het maar eens niet zo’n feest, dat ik met Victor de Roo maakte. Ik zocht naar iets dat ik vanuit huis kon maken tijdens de coronapandemie. Victor woont in Brussel. We maakten het album door elkaar vocals en losse tracks te sturen. Dankzij Sena kon ik hem uiteindelijk opzoeken in Brussel om samen in de studio van rapper Zwangere Guy te kunnen opnemen en mixen. Zelfs het artwork konden we er van betalen. De aanvraag voor de toelage was goed te doen; als beginnend artiest zit je bij veel andere fondsen met de handen in het haar omdat je niet snapt wat er gevraagd wordt. Dat was hier gelukkig anders.”

000041010028.jpg