Social Facebook Instagram LinkedIn Youtube

Guus Bok

"Je wilt niet bezuinigen op je muziek, je wilt dat die zo goed mogelijk is."

Guus Bok

Guus Bok is zanger, componist, pianist, regisseur, presentator en acteur. Voor zijn in 2020 te verschijnen EP vroeg hij een bijdrage aan bij het Sena Performers Muziekproductiefonds. Die aanvraag werd toegewezen.

“Toen Rico Hop, mijn tekstschrijver en zakelijk partner, en ik begonnen in de muziek was ons plan simpel: een nummer één hit scoren en uitgroeien tot een bekende Nederlandstalige act. Zo stapten we de muziekindustrie in. Ik had toen al een studie Psychologie achter de rug, speelde in diverse musicals als acteur en zanger en studeerde af aan de muziektheateracademie op Codarts, het conservatorium van Rotterdam. Rico had ik leren kennen dankzij een oproepje, waarin hij een zanger voor zijn liedjes zocht. Samen zijn we de muziekwereld gaan ontdekken om ons plan werkelijkheid te maken en een bekende Nederlandstalige act te worden. Dat moest kunnen: we wisten dat we leuke originele liedteksten hadden en een goede samenwerking, waarin ik de melodieën en akkoorden bedacht en hij de teksten.

Muzikantendag
Zo belandden we verschillende keren op de Muzikantendag, waar ik mezelf inschreef bij Sena en we beetje bij beetje leerden hoe de muziekindustrie werkte. Zo kreeg ik een realistischer beeld van de muziekindustrie, deed er connecties op en leerde dat zelfs als je heel hard werkt en succesvol bent, het mogelijk is dat je alsnog niet goed betaald wordt. In die periode besloot ik 100% voor de muziek te gaan. Om mijn doel te bereiken investeerde ik zelf. Om rond te komen besloot ik heel goedkoop te leven en gaf ik in het weekend lessen statistiek.

Nadien
Met de demo van ons liedje Nadien zijn we op producers Edwin van Hoevelaak en Hans van Vondelen afgestapt. Geld om ze te betalen hadden we niet; desondanks wilde Hans ons liedje wel opnemen. Opnemen kost minimaal €500 per dag, maar hij accepteerde een kickback van de inkomsten van Nadien en zou als platenlabel fungeren. Daar voelde ik mij direct schuldig over, want we hadden nog helemaal geen optredens of inkomsten. We maakten en financierden zelf een leuke video en zorgden voor publiciteit rond de release. Ik weet nog dat ik dacht dat zodra de clip op YouTube stond radio 3FM aan de lijn zou hangen en ieder radiostation het zou gaan draaien. Dat was de eerste grote desillusie van de muziekwereld, want dat gebeurde natuurlijk niet. Aandacht voor je muziek krijgen gaat niet vanzelf.

Covers vs eigen werk
Ik zie Guus Bok de artiest echt als een bedrijf, met mijzelf als product. Gelukkig vind ik administratie bijhouden leuk en helpt mijn vriendin met de social media. Rico doet de boekingen en de pers. Om rond te komen heb ik verschillende inkomstenstromen: naast de muziek speel ik in commercials en doe presentatieklussen. En, wanneer de nood hoog is, geef ik weer statistieklessen aan studenten. Het streven met mijn muziek is om break-even te draaien. Met mijn band spelen we sets met covers en sets met eigen werk. Met die eerste zitten we in de commerciële hoek, maken we het mensen altijd naar de zin en krijgen we veel nieuwe boekingen. Zo kan ik de muzikanten in mijn band ook een nette vergoeding betalen. De optredens met eigen werk worden minder goed betaald. Bij dat soort optredens streven we naar €150 per persoon, al lukt dat zeker niet altijd. Toch doen we ook dat soort shows, omdat we het leuk vinden en omdat het belangrijk is voor onze carrière. Uiteindelijk hoop ik optredens met eigen werk en shows met covers te kunnen combineren. Daar is een hit voor nodig.

Radio
Alles wat we verdienen, wordt weer geïnvesteerd in de muziek. Zoals in het maken van een EP of een videoclip, dat kost klauwen met geld. Daarom ben ik zo blij met het Sena Performers Muziekproductiefonds. Want je wilt niet bezuinigen op je muziek, je wilt dat die zo goed mogelijk is. Als het niet écht goed is, dan hoor je het. Dat kan het verschil maken tussen wel en niet gedraaid worden op de radio. Ook in tijden van streaming is radio nog belangrijk, bijvoorbeeld voor het krijgen van optredens. Als je gedraaid wordt, krijg je meer optredens. De subsidie van Sena hebben we gebruikt voor de studiokosten. Deze keer kon ik Hans van Vondelen wél betalen.

2c1.-guus-bok-solo.jpg