Social Facebook Instagram LinkedIn Youtube

EUT

"Het is als band ook goed om sommige dingen samen in te spelen, zodat je elkaar aanvoelt in de muziek. Speel je alles los in, dan mis je de interactie en dat gebrek aan samenspel hoor je terug in het eindresultaat. "

EUT

Emiel de Nennie is gitarist, vocalist, componist en gitaardocent. Hij speelt in de Amsterdamse gitaarband EUT. Voor het in 2023 te verschijnen derde album vroeg de band een toelage aan bij het Sena Muziekproductiefonds. De aanvraag werd toegewezen.

“Vandaag nemen zangeres Megan de Klerk en ik hier in mijn thuisstudio de laatste vocalen op voor het derde album van EUT. De verschillende lockdowns heb ik aangegrepen om mij meer te verdiepen in het thuis opnemen en produceren van muziek. Er was weinig te doen, dus ben ik gaan schrijven, demo’s maken en rare instrumenten gekocht om aan de voorwaarden van de TOZO te voldoen. Het is fijn thuis te kunnen werken; er is geen druk of stress zoals in een studio, waar je stem soms niet doet wat je wilt op het moment dat de producer zegt dat je moet inzingen. Hier kunnen we een sfeer neerzetten en zo bij het inzingen de emotie overbrengen zoals die er was bij het schrijven.

Ons tweede album Party Time namen we op in maart 2020 en verscheen in februari 2021. We hadden lang en hard toegewerkt naar de release, maar toen de presentatie zou plaatsvinden met een releaseshow zat het land weer in een avondlockdown. Dat betekende geen promotie, geen concerten en geen festivals. Dan doet zo’n plaat bijna niets qua aandacht, streams en verkoop. De gehele tournee werd verplaatst naar het najaar. Ook toen was er een lockdown. Van de vijftien shows werden er tien geannuleerd. Terwijl je bij optredens veel platen verkoopt en zo de gemaakte opnamekosten weer terugverdient. Daarom verschijnt ons nieuwe album pas in februari, terwijl de opnamen op 1 augustus al klaar moeten zijn. Het duurt tegenwoordig een half jaar om vinyl te laten persen. Daarbij wil je sowieso je album niet in de zomer uitbrengen, want de programmering voor de festivals zijn dan al geboekt en een jaar later zijn de programmeurs je nieuwe plaat alweer vergeten.

Als indieband is het een heel lange weg voor je als muzikant meer verdient dan je crew. Dan moet je gage omhoog. Om een optreden te doen moet je een bus huren, een licht- en geluidstechnicus en een tourmanager. Die moeten de hele dag mee en krijgen ook als zodanig betaald. Bij ons is dat ongeveer tweehonderd euro per persoon per dag. Je probeert zelf als muzikant honderd euro per show uit te betalen. Naast EUT werk ik als gitaardocent bij een muziekschool en als barman in cultureel centrum Cinetol. Daar werk ik al vijf jaar op een nulurencontract. Ik kwam er te werken toen ik de popopleiding van het Conservatorium van Amsterdam ging doen, waar ik de andere bandleden van EUT leerde kennen. De flexibiliteit van die twee banen zorgt er voor dat er makkelijk vervanging is als ik op tournee ga. Andersom werkt het ook; als er weinig inkomsten uit muziek komen dan kan ik extra ingeroosterd worden.

We zijn in februari begonnen met het opnemen van de liedjes. Door de week werken we, in het weekend nemen we op. De drums bijvoorbeeld, dat kan niet hier in huis worden opgenomen. Dat moet in een grote ruimte, vanwege de akoestiek. Studio’s zijn speciaal gebouwd om het geluid mooi te laten klinken. Daarbij heb je voor het opnemen van een drumstel al snel tien microfoons nodig, die hoog boven het drumstel hangen. Als je weet dat één microfoon zo’n drieduizend euro kost en er ook nog voorversterkers en allerlei effecten worden gebruikt, snap je waarom artiesten en bands vrijwel altijd opnemen in een studio met de daar aanwezige apparatuur. Daarbij is het als band ook goed om sommige dingen samen in te spelen, zodat je elkaar aanvoelt in de muziek. Speel je alles los in, dan mis je de interactie en dat gebrek aan samenspel hoor je terug in het eindresultaat.

We hebben een platencontract bij V2. Zij betalen mee aan de plaat, maar ook voor hen duurt het lang voordat een plaat zichzelf heeft terugbetaald. Daarom hebben we een aanvraag ingediend bij het Sena Muziekproductiefonds. Dankzij de toelage hebben we bijvoorbeeld de mix betaald, maar ook reiskosten. Verder probeer je veel zelf te doen, om te besparen waar mogelijk. Uiteindelijk kom je al snel uit op twintigduizend euro aan opnamekosten. Vervolgens is het kijken of je dat kan inlopen, bijvoorbeeld door syncs, optredens en fysieke plaatverkoop. Het blijft een risico.”

 

 

eut-press-photo-3.jpg