Social Facebook Instagram Twitter LinkedIn Youtube

Doriene Marselje

"Als uitvoerend muzikant haal je energie uit het publiek, dat je door middel van de harp een gevoel bij losmaakt. Samen ontstaat er iets, wat in elke zaal, bij elk concert anders is.”

Doriene Marselje

Doriene Marselje is harpist. Dankzij het coronavirus werden de veertig optredens die ze in 2020 zou geven, geannuleerd. De tijd die zo vrij kwam, gebruikte ze voor het opnemen van haar nog te verschijnen tweede album. Voor het maken van dat album vroeg ze een bijdrage aan bij het Sena Performers Muziekproductiefonds. De aanvraag werd toegewezen.

“Vanaf half maart begonnen de eerste annuleringen binnen te druppelen. Ik had in de periode daarvoor gewerkt aan mijn nieuwe reeks soloconcerten, waarbij ik met een interactieve lichtinstallatie zou optreden. Mijn agenda zat vol tot in december. De pilot van mijn voorstelling zou plaatsvinden tijdens het slotconcert van het Dutch Harp Festival in TivoliVredenburg. Na de inmiddels beroemde persconferentie van Rutte, waarin hij aankondigde dat de horeca en concertpodia dicht moesten, werden al mijn geplande concerten geannuleerd. Daarmee verloor ik in één keer mijn enige bron van inkomsten.”

Livestreams
“Het is een onzekere tijd in de klassieke muziekwereld. Veel mensen in de muziekwereld worden ontslagen, sponsors trekken zich terug en locaties durven activiteiten niet door te laten gaan. Als uitvoerend muzikant mis ik het optreden, het onderweg zijn en plekken in Nederland bezoeken waar ik zonder optreden niet zou komen. Het meest mis ik het delen van muziek met anderen. Als uitvoerend muzikant haal je energie uit het publiek, dat je door middel van de harp een gevoel bij losmaakt. Samen ontstaat er iets, wat in elke zaal, bij elk concert anders is. Dat maakt optredens uniek. Natuurlijk heb ik geprobeerd om door middel van livestreams concerten te geven. Ik heb er twee gedaan. Dat was heel leuk, want er kijken mensen vanuit de hele wereld mee die anders niet naar je concert komen. Geld verdien je er niet mee. Met die livestreams wil je goed geluid en beeld bieden aan de kijkers, zodat het een concertwaardige ervaring wordt. Dat kost geld. In normale tijden is het al lastig om een fatsoenlijke gage te krijgen. Nu zag je dat veel mensen gratis concerten via livestreams gingen geven. Door je kennis en kwaliteiten gratis aan te bieden devalueer je de waarde van je werk.”

Splendor
“De hoeveelheid beschikbare tijd zorgde er voor dat ik met producer Tony Roe in zijn thuisstudio de kans kreeg uitgebreid te experimenteren met het goed opnemen van mijn harp. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om een harp op te nemen. Nu kreeg ik de kans om te kijken hoe ik wilde dat mijn harp zou klinken op de opnamen. Daarna hebben we samen in vijf dagen de composities opgenomen in muzikantencentrum Splendor. Met dit album sla ik een andere richting in. De afgelopen tien jaar heb ik ongelooflijk veel samengewerkt, kamermuziek gespeeld, muziektheater en ensemblewerk gedaan en ontzettend veel gegeven en geleerd. Ondanks de lastige tijd is het nu het juiste moment om voor mezelf op te bouwen. Waar ik op mijn vorige, eerste album een dwarsdoorsnede gaf van de Frans-impressionistische werken waar ik mee ben opgegroeid, daar geven de composities van onder andere Berio, Takemitsu en Cage op mijn aankomende tweede album weer, waar ik momenteel sta als artiest. Of ik het album behalve digitaal ook fysiek ga uitbrengen weet ik nog niet. Een cd maken is duur en ze worden niet meer zoveel verkocht, zelfs al vinden veel mensen het leuk om na afloop van een concert iets tastbaars te kopen van wat ze net hebben gehoord.”

Positief
“De speciale coronatranche van het Sena Performers Muziekproductiefonds betekende een mooie mogelijkheid om niet alle plannen die ik had voor dit jaar te laten vallen. Zonder de toelage weet ik niet of ik mijn tweede album had opgenomen deze zomer. Nu kon ik de vrijgekomen tijd gebruiken voor het maken van een album met de composities die ik zou spelen in mijn voorstelling. Op die manier creëer ik iets nieuws en hoef ik niet op mijn handen te zitten tot de podia weer open kunnen. Financieel is de bijdrage van het Fonds prettig, maar de toelage is meer dan dat. Het gaf mij ook het gevoel dat ik me gezien en gesteund voel, een hoopgevend signaal en het eerste positieve bericht in coronatijden.”

 

dsc-4261-edit.jpg