Social Facebook Instagram LinkedIn Youtube

BUNGALOW

"Voorheen hebben we ook altijd alles in eigen beheer gedaan. Op die manier bepaal je zelf wat je nodig hebt en zinvol vindt om te doen.”

BUNGALOW

BUNGALOW is componisten en producers duo Thomas Harmsen en Camille van de Pavert. Voor hun volgend jaar te verschijnen EP vroegen ze een toelage aan bij het Sena Performers Muziekproductiefonds. De aanvraag werd toegewezen.

Thomas Harmsen: “Ik heb er net twee weken quarantaine op zitten. Mijn vriendin kwam terug uit Zweden, dat code oranje heeft. Bij terugkomst was het of haar niet zien, of samen twee weken in quarantaine. Problemen voor onze aankomende EP leverde dat niet op; optreden kunnen we nu toch niet en de tracks zijn al af want door corona hebben we de release uitgesteld. Normaal gesproken zie ik Camille in onze studio, die vlakbij onze huizen ligt. Nu hadden we contact via Skype en Zoom. Op die manier kon ik ook veel zaken regelen rondom de release van onze EP, zoals het artwork, de persfoto’s en zorgen dat alle partijen waar de juiste versies van het materiaal hebben. Daarnaast had ik genoeg tijd om mijn afstudeerscriptie af te maken.”

Schoolband
Camille van de Pavert: “Thomas en ik leerden elkaar kennen op de middelbare school, in de schoolband. Thomas speelde bas, ik gitaar. Hij wilde een band beginnen en vond dat ik zowel goed als serieus bezig was met de muziek.” Thomas: “Zo begonnen we een p-funkband. Gaandeweg verloren we steeds meer bandleden, tot we met zijn tweeën overbleven. Ondertussen waren we zelf naar elektronische muziek gaan luisteren, waardoor de combinatie tussen live-instrumenten en elektronische muziek die we met BUNGALOW maken, tot stand kwam. Ik ging naar de popopleiding van het Conservatorium van Amsterdam, Camille ging muziektechnologie studeren aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.”

KLM
Camille: “Inmiddels ben ik, naast BUNGALOW, actief als zelfstandig producer en componist. Ik maak beats en instrumentale muziek, zowel voor mezelf als voor anderen. Daarnaast ben ik producer voor artiesten als Tom Tukker, Gosto en Gyo Kretz en doe als producer en songwriter mee aan schrijfsessies. Voor het album met instrumentale muziek dat ik heb gemaakt ben ik momenteel in gesprek met enkele geïnteresseerde partijen. Om de huur te betalen werk ik anderhalve dag per week als barista in een koffiebar.” Thomas: “Naast mijn studie en BUNGALOW maak ik muziek voor commercials bij Massive Music. Zo is werk van mij wereldwijd te horen in commercials van onder andere KLM, Rado en Hudson’s Bay.”

Hokjes
Thomas: “Met BUNGALOW bevinden we ons in het spanningsveld tussen bands en dance. We willen niet óf een band óf een dj zijn, maar met één been in het ene staan en met het andere in het andere. We passen niet helemaal in de hokjes zoals die in het Nederlandse radio- en livecircuitlandschap worden gehanteerd. Live brengen we nog niet zoveel mensen op de been als je op basis van onze hoeveelheid streams zou verwachten.” Camille: “Op dit moment is het belangrijkste dat we nieuwe muziek uitbrengen en delen met de wereld. Nieuwe muziek helpt om optredens te krijgen. Ook hopen we zo fans te krijgen, die ons willen zien optreden.”

Fair Practice Code
Thomas: “De toelage van het Sena Performers Muziekproductiefonds gebruiken we voor de EP met zes liedjes die we september volgend jaar in eigen beheer uitbrengen. Die zou eerst dit jaar nog verschijnen, maar door corona hebben we onze planning aangepast. We hebben voor de release van de aankomende EP gesprekken gehad met geïnteresseerde labels, maar in ruil voor een contract moet je veel van je auteursrechten afdragen terwijl je niet weet wat en óf ze iets doen om je release onder de aandacht van het publiek te brengen. Voorheen hebben we ook altijd alles in eigen beheer gedaan. Op die manier bepaal je zelf wat je nodig hebt en zinvol vindt om te doen.” Camille: “Het maken van onze eerste EP kostte tweehonderd euro. Met een groter budget krijg je meer mogelijkheden om impact te maken met je muziek. Zo konden we deze keer iemand betalen die de liedjes mixte. Vorige keer kostte ons dat twee jaar, simpelweg omdat we niet meer hoorden wat onder en boven was. Zelfs al redden we de Fair Practice Code niet, we konden wel iedereen netjes betalen in plaats van te vragen of ze hun werk gratis doen. Sommige mensen zeggen dat je beter singles kunt uitbrengen, omdat je dan dankzij het algoritme van Spotify een grotere kans maakt om in een populaire playlist te komen. Maar met een plaat maak je een statement. Die verzameling liedjes vertelt een verhaal. Het is een projectie van wie we zijn, een totaalverhaal met artistieke waarde. Onze muziek is tenslotte geen stuk zeep.”

 

Fotograaf: Raymond van Mil

bungalow.jpg