Bart Zeilstra
Bart Zeilstra is vocalist, tekstschrijver en componist onder de naam Baas B. Met jeugdvriend Frans Frederiks vormde hij van 2004 tot 2009 het duo Lange Frans & Baas B. Samen scoorden ze zes top 40 hits (waaronder twee nummer 1 hits) en won hij een Edison. Daarna stopte hij jarenlang met de muziek. Voor zijn eerste soloalbum Die Goede Nieuwe Tijd, dat onlangs verscheen, vroeg hij een toelage aan bij het Sena Muziekproductiefonds. De aanvraag werd toegewezen.
“Op de middelbare school maakte ik al muziek met Lange Frans. Onder druk van mijn vader koos ik daarna niet voor een muziekopleiding, maar voor een universitaire studie Psychologie. Op die manier zou ik zekerheid hebben. Maar wat voor zekerheid bied een studie Psychologie in vergelijking met bijvoorbeeld een opleiding in audiotechniek? Toen ons eerste album Supervisie een hit werd, kreeg ik het al snel te druk met de muziek en stopte ik met mijn studie.”
“Na enkele jaren succes kondigden we in maart 2009 aan te gaan stoppen. Ik zat al een lange periode niet lekker in mijn vel; een combinatie van te veel doen, hoge prestatiedruk en nergens bij stilstaan. Ik voelde mij niet veilig meer op het podium na enkele negatieve ervaringen. Ik had geen inspiratie meer, het was een wirwar in mijn hoofd en ik had het gevoel dat ik moest overleven. Daardoor liep de samenwerking met Frans ook niet lekker meer. Tegenwoordig zou je spreken van een burnout. Achteraf gezien had ik wat meer afstand moeten nemen van die situatie en met iemand moeten praten. Ik besloot te kijken naar waar ik wel blij van werd en richtte mijn leven opnieuw in, zoals het was voordat ik de muziekindustrie in stapte.”
“Een maand na ons laatste optreden zat ik weer in de collegazaal van de Universiteit van Amsterdam om mijn studie Psychologie weer op te pakken. In die tijd heb ik allerlei banen gehad; als barman, als verkoper in een sigarenwinkel en later, na mijn afstuderen in 2012, als psycholoog. Muziek ben ik echter altijd blijven schrijven. Als kind zat ik al achter de piano te pielen, rappen en beats maken deed ik vanaf mijn vijftiende. Het gevoel dat ik muziek moest maken heb ik altijd gehad en gehouden. Ik kom in een flow, vergeet de tijd en kan mij helemaal verliezen in het werken op een loopje. De muziek zou hoe dan ook blijven.”
“In 2013 maakte ik een comeback onder eigen naam, nadat ik producer Thomas Bank ontmoette. Hij was producer van Candy Dulfer en was ook zoekende naar wat hij wilde in de muziek. Daar klikten we. Samen hebben we veel in de studio gezeten en muziek gemaakt. Toen hij enthousiast was over de demo van Als ik in je ogen kijk, hebben we het samen afgemaakt. Hij zag mij als Bart, niet als Baas B. Ik had een negatief gevoel overgehouden aan mijn tijd als Baas B. In Als ik in je ogen kijk rapte ik niet meer, maar ik zong. Bovendien verscheen het onder mijn eigen naam. Op die manier voelde het niet meer alsof ik een rol speelde en groeide het vertrouwen in mijzelf als muzikant.”
“In 2016 schreef ik een liedje waarin ik rapte. Dat voelde heel goed en natuurlijk. Toen kon ik al met trots terugkijken op de periode met Lange Frans, de negativiteit was verdwenen. De coronacrisis deed mij afvragen wat ik wilde met mijn muziek. Ik wilde mijn verhaal vertellen, uitleggen hoe ik nu in het leven sta en zo mensen inspireren. Dat kon niet in een liedje, dat moest een compleet album worden: Die Goede Nieuwe Tijd.”
“De reacties zijn erg goed. Voor het maken van het album deed ik een aanvraag bij het Sena Muziekproductiefonds. Omdat het een tijd duurde voordat ik de toekenning kreeg, heb ik het album uiteindelijk zelf gefinancierd. De toelage gebruik ik nu voor het masteren en mixen van mijn volgende release, want die komt er. Ik heb wel een thuisstudio, maar het resultaat klinkt altijd beter als je het op een professionele plek opneemt dan wanneer je het thuis naast het wasrek opneemt. Het voelt goed om weer terug te zijn.”
Fotografie: Marjoleine Brons