Social Facebook Instagram LinkedIn Youtube

Bart Wirtz

"Muziek maken is een absolute noodzaak voor mij. "

Bart Wirtz

Bart Wirtz is altsaxofonist, bandleider, componist, arrangeur, producer, radiopresentator en concertorganisator. Hij vroeg een bijdrage aan bij het Sena Performers Muziekproductiefonds voor zijn nieuwe, nog te verschijnen album. De aanvraag werd toegewezen.

“Muziek maken is een absolute noodzaak voor mij. Eén met mooie bijkomstigheden, dat wel. Als je optreedt worden mensen blij van de muziek die je maakt, al blijft het een constante uitdaging om publiek te bereiken. Je moet zelf acquisitie plegen, dingen regelen en publiek vinden. Het mooist is wanneer bij een optreden alles samenvalt en muzikanten en publiek elkaar naar hogere sferen tillen. Ik treed dan ook heel veel op. Onder mijn eigen naam, maar ook met Artvark Saxophone Quartet, het New Rotterdam Jazz Orchestra en verder veel losse optredens. Het is ontzettend inspirerend om muziek te maken en deze live uit te voeren. Daarnaast presenteer ik met Rolf Delfos het radioprogramma Dutch Jazz, organiseer ik concerten als Jazz in de Kamer en werk ik steeds meer als componist, producer en arrangeur voor anderen. Het is leuk om verder te kijken dan mijn saxofoon. Zo heb ik meegewerkt en geschreven aan Family & Friends, het nieuwe album van Ntjam Rosie. Een balans vinden tussen al die activiteiten is een uitdaging.”

Baan
“Of het loon naar werken is? Ik weet niet of het dat ooit wordt, in de muziekwereld. We leven in een land met een kleine afzetmarkt en een groot aanbod van goede muzikanten. Bovendien is muziek lastig op waarde te schatten, doordat het overal gratis te zien en horen is. Ik krijg op feestjes nog steeds regelmatig de vraag wat ik overdag doe, als ik vertel over mijn baan als muzikant. Ik ben blij hoe mijn carrière verloopt omdat het leuk is, maar het blijft hard werken. De plekken waar je kunt optreden en redelijk betaald wordt zijn gesubsidieerde podia. Dat zijn er zo’n tien à vijftien in Nederland. Zou je die subsidie weghalen, dan kost een concertkaartje tussen de zestig en tachtig euro. Dat zijn wij niet gewend in Nederland en dat zou lege zalen opleveren. Nu al moet ik soms de afweging maken of ik optreed of niet, als ik voor €800 geboekt wordt voor een optreden. Dan kan ik mijn band betalen, maar verdien ik zelf niets. Bij een grote show, zoals op het North Sea Jazz festival, is de gage wat hoger. Evengoed verdien ik bij zo’n show minder dan mijn bandleden.”

Speeltuin
“Met toetsenist Emiel van Rijthoven, die ook op mijn vorige album Beneath The Surface speelde, ben ik aan deze nieuwe plaat begonnen. We werken in de studio die ik samen met Lucas Meijers heb gebouwd. Ook Oscar de Jong, van Kraak & Smaak, is er bij betrokken. Zo kunnen we open en vrij aan een compositie sleutelen om te kijken wat het nodig heeft, soms wel een week lang. Dat kan in een normale studio niet, want dan moet de hele plaat er vanwege de kosten in een week op staan. Een eigen studio voelt als een muzikale speeltuin. Het wordt een album met moderne, elektronische jazz.”

iDreamer Records
“Het album verschijnt bij mijn eigen label iDreamer Records. Toen ik een contract sloot bij mijn vorige platenmaatschappij, was streaming nog niet populair. Daardoor krijg ik per stream maar 14% van de opbrengst, terwijl dat normaal 50% is. Inmiddels is een compositie van mijn album iDreamer miljoenen keren gestreamd. Van de €30.000 die de streams hen opleverden, heb ik slechts zo’n €1.000 teruggezien. Hun investeringen in mijn plaat hebben ze al lang en breed terugverdiend, maar op basis van redelijkheid een hogere rechtenverdeling afspreken wilden ze niet. Dan doe ik het zelf; in eigen beheer krijg je 90% van de inkomsten uit streaming.”

Spaargeld
“Fondsen zoals het Sena Performers Muziekproductiefonds zijn superbelangrijk. Je ontkomt er niet aan, als muzikant. Kunst en cultuur passen niet langs de economische meetlat. Musea zijn ook niet rendabel. We kiezen er als samenleving voor om kunst en cultuur mogelijk te maken. Wat de maatschappij terug krijgt voor een heel klein beetje subsidie staat in geen verhouding tot de kosten. De toelage van een fonds zorgt ervoor dat je dingen kunt realiseren waardoor je mooie muziek kunt maken. Van de toekenning uit het Sena Performers Muziekproductiefonds kan ik de studio, de producer en de technicus betalen. Doordat de studio van onze vereniging is, kost dat heel weinig. Evengoed leggen Emiel en ik zelf spaargeld in om de begroting rond te krijgen. Door de productiekosten te drukken, hopen we de kosten terug te kunnen verdienen.”

Fotografie: Frank de Graaf

bart-wirtz.jpg