Social Facebook Instagram Twitter LinkedIn Youtube

Banji

"Muziek is een totaalplaatje, het zijn niet alleen maar noten. Zo’n proces duurt lang; het is een puzzel. Je moet veel proberen, terugluisteren en afstemmen."

Banji

Banji is een indiepopband uit Utrecht, bestaande uit Morris Brandt (zang, gitaar), Gilles de Wees (multi-instrumentalist), Jasper Meurs (drums) en Twan de Roo (toetsen). Voor de eerste vier singles die de band uitbrengt, werd een financiële bijdrage aangevraagd bij het Sena Performers Muziekproductiefonds. De aanvraag werd toegewezen.

“De afgelopen twee jaar hebben we opgesloten gezeten in onze oefenruimte om liedjes te schrijven. Dat betekent eindeloos schaven, wegleggen, terugluisteren, weggooien en weer opnieuw beginnen. Binnenkort verschijnt eindelijk onze eerste single Listen” zegt Morris Brandt, de 21-jarige frontman van Banji. Gilles de Wees, zijn 23-jarige jeugdvriend en medebandlid: “We hebben in alle rust gewerkt aan onze visie en uitstraling. Dat was heel prettig. Nu gaan we kijken wat de buitenwereld ervan vindt. Het proces loopt anders dan met onze eerdere bands Palmsy en Radio Eliza, waar we ook samen in speelden. Dat waren schoolprojecten voor onze studie aan de Herman Brood Academie. Inmiddels studeert Morris aan de popopleiding van het Conservatorium van Amsterdam en heb ik net de opleiding Music Production and Sound Engineering afgerond bij het Abbey Road Institute. We hebben ontzettend veel geleerd op die opleidingen en leerden er onze bandleden kennen. De bands waar we in speelden, zoals The Brahms, Palmsy, Radio Eliza en nu Banji, komen daar allemaal uit voort.”

Radio Eliza
Morris: “Achteraf gezien was het beter geweest als Radio Eliza en Palmsy schoolprojecten waren gebleven. Maar zeker met Radio Eliza ging het plots heel snel toen we door de radio opgepikt werden. We liepen constant achter de feiten aan. Daarbij stonden intern niet alle neuzen dezelfde kant op en de onderlinge communicatie verliep stroef. Net toen het goed ging gingen we uit elkaar. Een dag later richtten we Banji op. Toch hebben we veel geleerd van Radio Eliza en er veel aan gehad. Niet alleen de muzikale klik die we nu hebben met Banji, waar vier van de zes leden van Radio Eliza in spelen, maar ook qua kennis van hoe de muziekindustrie in elkaar steekt. De contacten die we toen hebben opgedaan, gebruiken we nu nog steeds.”

Gezondheid
Gilles: “We hebben het hele stadium van een opkomende jonge Nederlandse band al eens doorlopen. Van je rol binnen een groter geheel vinden en hoe je moet communiceren, tot hoe je met media moet omgaan en hoe je vier grote optredens in een week speelt. Daar moet je een goede mentale en fysieke gezondheid voor hebben, want de druk om op niveau te presteren is er zeker. Daarbij heb je een verantwoordelijkheid richting de andere muzikanten in je band om je best te doen. Als jonge band doe je alles zelf; het regelen, vervoer, presteren op het podium en sociaal zijn. Dat maakt zo’n dag best zwaar. Daarom is het belangrijk dat je op je voeding let en niet met een kater het podium op stapt.”

VOF
Morris: “Met Banji hebben we de tijd genomen om vanuit onze visie en ideeën een eigen stijl te ontwikkelen. Muzikaal, maar ook visueel. Muziek is een totaalplaatje, het zijn niet alleen maar noten. Zo’n proces duurt lang; het is een puzzel. Je moet veel proberen, terugluisteren en afstemmen. Uiteindelijk wil je een eigen sound hebben en een internationaal niveau nastreven. Alle tijd die ik naast mijn studie over heb, besteed ik aan Banji. Om mijn huur te betalen heb ik een studielening.” Gilles: “Banji is een VOF. Alles wat er binnenkomt wordt direct weer geïnvesteerd in de band. Zelf ben ik zzp’er; ik produceer en schrijf voor andere artiesten, werk als verkoper bij muziekinstrumentenwinkel Keymusic en als stagehand en backliner bij TivoliVredenburg.”

Listen
Morris: “Onze eerste single Listen is het startschot voor een serie releases die uiteindelijk leidt tot een album. Met de toekenning die we van het Sena Performers Muziekproductiefonds hebben gekregen hebben we een deel van de studiokosten, het mixen en de mastering kunnen betalen. Tijdens het ontwikkelen van onze sound kwam ook de vraag welke producer past bij onze visie. Zo kwamen we uit bij Jeroen De Pessemier, producer van de Belgische band Oscar and the Wolf. Hij zoekt op heel creatieve wijze naar een geluid dat er nog niet is. Voor de mix vroegen we Mucky, producer van de Nederlandse artiest Sevdaliza. Door die combinatie krijg je een geluid dat zowel heel pop, creatief als gepolijst is en dat het dichtst komt bij wat we in ons hoofd hebben. Zonder de toelage van het Sena Performers Muziekproductiefonds hadden we niet de kans gekregen met deze mensen te werken en het geluid te ontwikkelen dat we in ons hoofd hebben.”

banji-2020-by-pasqual-amade-20.jpg