Social Facebook Instagram Twitter LinkedIn Youtube

Wies

"Ik heb nooit getwijfeld over de vraag of ik muzikant wilde worden."

Wies

Jeanne Rouwendaal is songschrijver, vocalist en gitarist van de Amsterdamse band WIES. De band vroeg een bijdrage aan bij het Sena Performers Muziekproductiefonds. De aanvraag werd toegewezen.

“Ik heb nooit getwijfeld over de vraag of ik muzikant wilde worden. Op mijn zestiende speelde ik al in Paradiso en als soloartiest stond ik op mijn achttiende in de finale van de Grote Prijs van Nederland. Tegen mijn ouders had ik gezegd dat als ik die zou winnen, ik zou stoppen met school en vol voor de muziek zou gaan. Toen ik alleen de publieksprijs won, besloot ik naar de popopleiding van het Conservatorium van Amsterdam te gaan. Om vier jaar lang onder de radar verder te leren, zonder druk en de verwachting veel te schrijven, om na mijn afstuderen met iets groters terug te komen. Dat is WIES geworden.

Schuivende planning
De plannen van WIES wisselen constant. We hebben net een tournee achter de rug op basis van één single: Soms Is Het Te Laat, onze debuutsingle. Die brachten we in september uit, vlak voor onze deelname aan de Popronde. Het idee was dat we in de maanden daarna vier losse singles zouden uitbrengen, om die vervolgens als EP te bundelen. Omdat die eerste single aansloeg, met onder andere een 3FM Megahit, een uitverkiezing als 3FM Talent, een optreden bij De Wereld Draait Door en voorprogramma’s bij Roxeanne Hazes, hebben we de release van de daaropvolgende singles uitgesteld. Zo verschuift onze planning voortdurend. Dat geeft ons tijd om ondertussen nieuw werk te schrijven. Dat moet ook, want als beginnende artiest kun je het je niet veroorloven een lange pauze te nemen om nieuwe liedjes te schrijven. Na een jaar stilte zijn mensen je vergeten.

Grote Prijs van Nederland
WIES ontstond bij het vak Advanced Style, dat ik aangreep om Nederlandstalige liedjes te schrijven. Dat leek Tobias (Kolk, bassist), die fan is van Spinvis, ook leuk. Jasper (Meurs, drummer) werd getriggerd door die liedjes en de elektronische invloed. Daarop hebben we vier maanden samen aan liedjes gewerkt en als WIES het afsluitende tentamen van dat jaar gedaan. De docenten van de opleiding raadden ons aan om deze band door te zetten. Daarop schreven we ons in voor de Amsterdamse Popprijs en de Grote Prijs van Nederland, die we beide wonnen. Daarna zijn we afgestudeerd aan het conservatorium door als WIES ons eindexamenoptreden te doen.

De Ondernemende Kunstenaar
Bij het vak De Ondernemende Kunstenaar maakten we kennis met Buma/Stemra, de Popronde, Sena en het Sena Performers Muziekproductiefonds. Ons projectplan, dat we moesten opstellen voor de aanvraag bij het Sena Performers Muziekproductiefonds, heb ik daarna gebruikt voor het projectplan dat we moesten maken voor ons afstuderen. Zo volgde de praktijk de opleiding. Tijdens mijn studie heb ik een maximale studielening afgesloten bij DUO. Het grootste gedeelte van die lening heb ik apart gezet. Daar heb ik nu, in dit oriëntatiejaar waarin we ons full time op WIES richten, profijt van. Ook kan ik dat geld straks gebruiken als ik na dit jaar de master van het conservatorium wil volgen. Daarnaast geef ik gitaar- en zangles op de Zaanse Popschool. De inkomsten die we met WIES krijgen, worden direct weer in de band geïnvesteerd. Nu we op Noorderslag hebben gespeeld en onze live-reputatie groeit en de wapenfeiten toenemen, hopen we dat we zelf financieel iets wijzer worden van onze optredens.

 

Potentie

De opnamen van onze singles zijn gefinancierd door de toekenning uit het Sena Performers Muziekproductiefonds, het prijzengeld van de Grote Prijs van Nederland en de gages van optredens. Dat we zo onze producer Huub Reijnders en de opnametijd konden financieren, scheelde een hoop stress. We konden ons tijdens het opnameproces volledig concentreren op de muziek. Dat is nodig, want om je muziek kans van slagen te geven moet het goed opgenomen worden en de liedjes kloppen. Daarvoor heb je een goede studio en producer nodig. Dat zorgt ervoor dat je liedjes interessanter, sterker en beter worden en je zowel artistiek-inhoudelijk als qua succes alle potentie uit het liedje haalt. Als je liedjes sterker worden, is de kans groter dat mensen ze nog eens willen horen. Dat we Megahit werden en in de hitlijsten scoren met onze eerste twee singles is een bevestiging dat die aanpak werkt.”

 

 

wies.jpg