Social Facebook Instagram Twitter LinkedIn Youtube

Tessa Rose Jackson

"Ik vind dat als je niet betaalt voor muziek, je er geen waarde aan geeft"

Tessa Rose Jackson

Tessa Rose Jackson is songschrijver, componist, producer, multi-instrumentalist, vocalist en visueel kunstenaar. Naast veelgevraagd componist voor films, series en commercials brengt de Amsterdamse (1992) eigen werk uit. Zo debuteert ze onder eigen naam in 2013 met haar full length album (Songs From) The Sandbox. Een writer’s block en vier jaar later verschijnt er pas weer nieuw werk, deze keer onder de naam Someone. Daarmee brengt ze in 2018 de EP Chain Reaction en in 2019 de EP Orbit uit. Voor haar full length album Owls (2020) vroeg ze een bijdrage aan bij het Sena Performers Muziekproductiefonds. Haar aanvraag werd toegewezen.

“Ik was negentien toen ik onder eigen naam begon als professioneel muzikant. Al snel was ik succesvol binnen Nederland. De jaren daarna werd ik volwassener en merkte ik dat mijn smaak veranderde. Die sloot niet meer aan op wat ik eerder maakte. De muziekindustrie had mij echter in een hokje gestopt en ik liep een writer’s block op. Door een andere naam aan te nemen, Someone, kon ik doen wat ik graag wilde én afstand nemen van de muziek die aan mijn naam gekoppeld was. Dat leverde ademruimte op, en ik kon uitvoeren wat ik graag wilde: muziek koppelen aan andere kunstdisciplines en manieren vinden om die met elkaar te verbinden, liefst op een innovatieve manier.”

Nieuwe luisterervaring
“De EP Orbit die ik onder de naam Someone maakte, bestaat uit vijf liedjes met bijpassende kunstwerken op speelkaartformaat, die ik ook zelf maakte. In combinatie met een app voor mobiele telefoons komen de kunstwerken tot leven. Je hoort het liedje en als je de app op de kunstwerken richt dan komen deze tot leven, om een interactiemoment aan te gaan met de luisteraar. Zo creëer je een nieuwe luisterervaring waarin speelsheid en verrassing een belangrijke rol spelen.”

Zelfvoorzienend
“Ik ben een zelfvoorzienend muzikant. Ik maak zelf mijn artwork en heb een thuisstudio, waar ik zelf alles produceer en inspeel. Daardoor heb ik geen studiokosten en kan ik in mijn eigen tempo werken. Daarbij heb ik een duidelijke eigen visie; al mijn werk moet 100% kloppen, anders kan en wil ik het niet. Voor mij is dat de enige manier om creatief bezig te zijn. Dat betekent wel dat mijn muziek lastig weg te zetten is door een platenmaatschappij. Zodoende heb ik altijd alles in eigen beheer uitgebracht, zij het via een licentiedeal met een platenlabel, voor de distributie.”

Showcasefestivals
“Zelfs als je op deze manier werkt, kost muziek maken veel geld. Het is meer dan een microfoon neerzetten en wat spelen op je instrument, een plaat moet ook gemixt en gemasterd worden. Alles in het maakproces kost geld. Dat verdien je niet per se terug middels optredens. De afgelopen jaren speelden we met Someone onder andere op het Reeperbahn festival in Hamburg, Eurosonic, de Dutch Design Week en verschillende shows in Parijs, Bilbao en door heel Nederland. Evengoed komt er uit optredens nauwelijks geld binnen, omdat ik ervoor kies mijn bandleden te betalen uit de opbrengsten van de optredens. Die kan ik niet de hoofdprijs betalen, maar wel zo goed als ik kan. Ik vind dat als je niet betaalt voor muziek, je er geen waarde aan geeft. Terwijl het waanzinnig is dat mijn bandleden hun tijd, ervaring en energie in mijn project willen steken. Daarom heb ik ze altijd betaald. Ik betaal mezelf niet uit voor optredens. Dat betekent dat als we op showcasefestivals spelen ik verlies draai, omdat je daar geen gage voor krijgt

Geen fastfood
“Uit de verkoop van merchandise houd ik toch iets over aan een optreden. De Orbit EP met de kunstwerken verkoopt heel goed na optredens. Met een release op vinyl boor ik bovendien een specifieke groep muziekliefhebbers aan, die ook mijn doelgroep zijn. Cd’s verkopen niet, dat is de investering niet waard. Toen ik mijn album Owls ging maken, wilde ik het onder andere om die reden ook graag op vinyl uitbrengen. Bovendien sluit het aan bij het concept van het album, dat één verhaal is. Ik verzorg zelf het artwork. Als vormgever doe ik zulk werk al betaald voor andere bands, zoals voor de bekende Deense band The Asteroids Galaxy Tour. Het artwork komt veel beter tot zijn recht op vinyl; een mooie hoes wil je bijna aan de muur hangen, het wordt een kunstwerk op zich. Daarnaast is het geluid van vinyl warm, en ga je een andere luisterervaring aan. Muziek op vinyl is geen fastfood zoals op een streamingdienst, maar een heel directe luisterervaring. Je dwingt focus af bij de luisteraar. Het maken van een vinyluitgave is een flinke investering. Dankzij het Sena Performers Muziekproductiefonds kan ik dat nu gaan doen. De toekenning betekent letterlijk het verschil tussen wel of niet een release op vinyl.”

Tessa Rose Jackson