Social Facebook Instagram Twitter LinkedIn Youtube

Steffen Morrisson

“Wat is het doel van muziek? Nou, dat is het de wereld in sturen en aan de mensen geven."

Steffen Morrisson

De coronacrisis treft iedereen. Muzikanten worden buitengewoon hard geraakt. Festivals zijn geannuleerd, er zijn minder concerten voor veel minder publiek en de sector moet de hand op de knip houden. Geen muziek maken is echter geen optie en waar een wil is, is een weg. In deze reeks vertellen muzikanten hoe ze hun beroep uitoefenen in tijden van corona. Deel 4: Steffen Morrison.          

“Ik had een fantastisch 2020 voor de boeg. Mijn eerste theatertournee The Art of Being Human was net afgerond en was met een gemiddelde opkomst van zeventig procent een succes. Met The Legends zou ik een nieuwe theatertournee gaan doen van veertig shows, eindigend in Suriname met een reeks workshops. Aansluitend zou ik mijn nieuwe cd Soul Revolution uitbrengen en met mijn band een clubtournee en festivalshows doen, met optredens in Spanje, Duitsland en Frankrijk, om in het najaar weer de clubs in te duiken tot december. Alles bij elkaar stonden er tussen de honderdvijftig en tweehonderd optredens gepland. Die vielen allemaal weg. We kregen te horen dat er een lockdown kwam toen we in de schouwburg van Deventer aan het opbouwen waren voor de soundcheck. We konden direct weer inpakken en terug naar huis. Met al die geannuleerde optredens valt 95% van je inkomen weg. Ik had wel spaargeld, maar dat gaat er sneller doorheen dan je denkt. Gelukkig was er een regeling van de overheid.”

Online cd-presentatie
“Begin oktober heb ik Soul Revolution uitgebracht. Vooraf had ik allerlei strategieën bedacht om te zorgen dat er bij de release van het album genoeg aandacht voor zou zijn, in deze bijzondere tijd. Dat ideale moment komt echter niet; ik had de release al eens uitgesteld, want Soul Revolution zou oorspronkelijk gepresenteerd worden op 30 mei in Paradiso-Noord. Zo’n cd-presentatie is een feestje, met je grootste fans, vrienden en familie waarbij je voor het eerst de nieuwe cd of LP laat zien aan de buitenwereld. Toen gooide corona roet in het eten. Omdat nog niet duidelijk was wanneer de tweede golf zou komen, stelde ik de release uit. Toen de tweede golf kwam en er weer geen releaseshow mogelijk was, vroeg ik mij af wat het doel is van muziek. Nou, dat is het de wereld in sturen en aan de mensen geven. Daarom is het album alsnog verschenen. Met een bekendmaking online en verschillende promotieshows op de radio.”

Tussen Zang en Dans
“Soul Revolution is verschenen op het label DEMP Music, van producer, songwriter en muzikant Tjeerd Oosterhuis. Ondanks dat ik momenteel niet kan optreden, is er veel werk dat gedaan moet worden. Ik ben mijn eigen manager. Zodoende stuur ik mijn team aan bij DOX Records die de promotie doet van mijn album bij radio en tv in Nederland en ook mijn team bij WOK Music in Spanje, waar ik een paar jaar geleden voet aan de grond kreeg. Daar ben ik zestig procent van mijn tijd aan kwijt. De andere veertig procent besteed ik aan Tussen Zang en Dans, waarmee ik creatieve activiteiten organiseer voor basisscholen, zoals zang, dans en djembé, maar ook freerunning en musical. Met 2200 activiteiten in het afgelopen jaar is dit ook bijna een fulltime baan. Het gaf dit jaar broodnodige afleiding, want toen de eerste maatregelen werden afgekondigd, zag ik het even niet meer zitten, als muzikant. Mijn leven bestaat uit muziek schrijven, opnemen en live uitvoeren. Het was zwaar toen dat wegviel. Hoe moeten wij muzikanten nu verder?”

Investeringen
“Het is als artiest belangrijk om ondernemend te denken. Nog meer dan anders vraagt deze tijd om extra hard na te denken hoe je je onderneming en creativiteit kan converteren naar liquide middelen. Het gat dat 2020 slaat in onze budgetten, die toch al niet zo groot zijn, is enorm. Het is ontzettend moeilijk om je investeringen terug te verdienen. Voorheen stapte je bij het uitbrengen van je album een cyclus in van anderhalf tot twee jaar, waarin je via een tournee, festivaloptredens, een theatertournee, buitenlandse shows, merchandise en natuurlijk je auteurs- en naburige rechten je investeringen kon terugverdienen. Het grootste gedeelte van mijn inkomen komt uit optredens. Dat kan nu niet; daarbij zijn betaald streamen en betaalde videostreams nog niet ingeburgerd bij het publiek en heb je miljoenen streams nodig om er echt iets aan over te houden. Door corona dringt de vraag zich op wat je wilt gaan doen als de muziek wegvalt. Het maakt je bewust van de noodzaak om verschillende inkomensstromen te hebben als muzikant en de kwetsbaarheid van de kunst- en cultuursector in Nederland. Desondanks blijf ik creëren. Dat is mijn plicht als creatieveling.”

 

johi-stmo-002.jpg