Artiesten aan het woord: KaliBwoy | Sena
Social Facebook Instagram Twitter LinkedIn Youtube

KaliBwoy

“Een plaat maken is heel belangrijk voor mij. Het is je portfolio. De meeste mensen luisteren online, de cd is er alleen voor de liefhebbers."

KaliBwoy

Natalio Rijssel is componist en vocalist onder de naam KaliBwoy. Voor zijn aankomende EP vroeg hij een toelage aan bij het Sena Muziekproductiefonds. De aanvraag werd toegewezen.

“Ik heb tijdens mijn puberteit een jaar in Suriname gewoond. Daar waren veel mensen die rapten, wat mij inspireerde om ook te gaan rappen. We rapten over riddims, instrumentale dancehallbeats. Zo ging ik ook optreden. Eenmaal op het podium voelde ik de energie van het optreden. Dat vond ik geweldig. Nog steeds treed ik graag en veel op; tot de coronacrisis stond ik elk weekend op het podium. Ik zing op feesten, festivals maar ook op huisfeestjes. Nu dat niet meer kan is het voor mij als artiest een zware periode en leef ik van mijn auteursrechten.”

Jamaica
“Toen ik zo’n jaar of twaalf geleden begon als artiest in Nederland was het lastig om producers te vinden die de muziek maken in het genre waarin ik werk: dancehall. Mijn eerste releases waren dan ook cd’s met bestaande instrumentals, waar ik overheen zong. Die verkocht ik zelf, voor vijf euro per stuk. Daar werden geen rechten over betaald nee. Dat is tegenwoordig gelukkig wel anders, nu ik met vaste producers werk, die eigen muziek maken. Het genre komt vanuit Jamaica en ik ben geen Jamaicaan. Ik heb dan ook lang gezocht naar een eigen stijl en sound. Ik heb nu pas het idee dat ik ready ben en welke kant ik op wil.”

Grote Prijs van Nederland
“Ik zou graag zien dat dancehall een gerespecteerd muziekgenre wordt, dat het serieus wordt genomen en dat er vanuit de grotere labels en muziekindustrie in wordt geïnvesteerd. We lopen zo’n tien jaar achter op hiphop en urban muziek wat betreft respect en waardering. Dancehall is meer dan feestmuziek en schuddende billen. Het is een hele cultuur, met muzikale clashes tussen dj’s, een eigen manier van dansen en rap battles tussen artiesten. De invloed op de hedendaagse muziek is groot. Neem reggaeton, dat is niet anders dan dancehall op een andere snelheid. Die rol zie je niet terug in de mate van erkenning dat de muziekindustrie heeft voor dancehall. Toen ik in 2010 de Grote Prijs van Nederland won, voelde het niet alleen als een bevestiging dat ik artiest wilde worden. Het betekende voor veel mensen in de Nederlandse dancehallscene ook erkenning en hoop voor ons genre.”

Yellow Claw
“Dancehall is in Nederland kleinschalig qua genre. Wereldwijd groeit het aantal luisteraars en artiesten, met dank aan toegankelijke platforms als Spotify en YouTube. Ik bereik mijn fans dan ook voornamelijk online via social media. Dat dancehall de samenwerking aan gaat met populaire hedendaagse muziek als hiphop werkt daar ook bij. Dat ik ben opgegroeid in Nederland hoor je terug aan mijn stijl. Daarin hoor je dat ik ben opgegroeid met de muziek die hier populair was, zoals house, R&B en hiphop. Zelf heb ik een track opgenomen met Yellow Claw, een populair danceduo uit Amsterdam. Die track is zelfs uitgebracht op een Amerikaans label.”

Bundeling
“Een plaat maken is heel belangrijk voor mij. Het is je portfolio. De meeste mensen luisteren online, de cd is er alleen voor de liefhebbers. Binnen de dancehall geldt qua releases een andere dynamiek dan in andere genres. Zo brengt een gemiddelde dancehall artiest per jaar zo’n zestig a zeventig liedjes uit. Om de twee weken worden nieuwe tracks gedropt. Dat is belachelijk, zo’n frequentie, maar iedereen in de scene is het gewend. Ik kan zelf ook wel zoveel opnemen, maar niet uitbrengen. Platenmaatschappijen willen graag dat er in EP’s of albums wordt gewerkt, waarbij de liedjes gebundeld worden en je binnen een paar releases moet presteren. Zoals bij mijn aankomende EP, die begin februari zal verschijnen. De bijlage van het Sena Muziekproductiefonds heeft mij daarbij enorm geholpen. Zo kon ik de producers betalen voor hun werk.”

 

 

kalibwoy-01.jpeg